Vervoermiddelen

De machine-aantallen in de categorieën ‘bouw’, ‘landbouw’ en ‘overig’ worden weergegeven zoals op dit moment opgenomen in het TNO EMMA model.

Figuur 19 Actieve mobiele werktuigen in de bouw

Figuur 19: Actieve mobiele werktuigen in de bouw (bron: EMMA 2022)

Figuur 20 Actieve mobiele werktuigen in de landbouwsector

Figuur 20: Actieve mobiele werktuigen in de landbouwsector (bron: EMMA 2022)

Figuur 21 Actieve mobiele werktuigen in de sectoren consumenten

Figuur 21: Actieve mobiele werktuigen in de sectoren consumenten, HDO en industrie (bron: EMMA 2022)

De volgende observaties zijn te maken:

  • Subsector consumentenmarkt (aantal machines: circa 1 miljoen): In absolute aantallen is de consumentenmarkt met 1 miljoen mobiele werktuigen de grootste afzetmarkt. Het gaat hier wel over relatief kleine benzine machines. De werktuigen worden gebruikt voor het onderhoud van tuinen en landschappen, zoals grasmaaiers, kettingzagen en bladblazers. Door lagere inzet en kleinere motoren is deze sector in totale emissies relatief klein.
  • Subsector landbouw (aantal machines: circa 77.500): Het aantal mobiele werktuigen in de landbouw bestaat voor het grootste deel uit landbouwtrekkers. Vanuit de RDW registratie blijkt dat dit aantal in de werkelijkheid hoger ligt.
  • Subsector HDO (aantal machines: circa 80.000): De meest gebruikte machines zijn kantenstekers, verticuteermachines en compacttrekkers.
  • Subsector bouw (aantal machines: circa 150.000): De variatie in machinetype en vermogens is groot in de bouwsector. De machines variëren van kleine generatoren en lichtmasten tot hijskranen, heimachines en graafmachines. In de bouw worden vooral graafmachines, landbouwtrekkers, trilplaten/stampers, generatoren en laadschoppen ingezet (samen goed voor circa 70% van de machines).
  • Subsector industrie (aantal machines: circa 12.000): Dit zijn voornamelijk vorkheftrucks en verreikers die worden gebruikt in productie- en distributiehallen.
  • Subsector containeroverslag (aantal machines: circa 600): Dit zijn voornamelijk reach stackers en container heftrucks.

Afzet en gebruik van elektriciteit als energiedrager is klein en wordt op dit moment niet centraal bijgehouden. Door onder andere de stikstofcrisis neemt de vraag naar elektrisch en hybride bouwmaterieel wel toe. Dat het aantal elektrisch/hybride machines in de vloot nog steeds zo laag is, heeft meerdere redenen:

  • Het aantal beschikbare opties is gering.
  • Als gevolg van de stikstofcrisis investeren bouwbedrijven minder. Oude machines worden hierdoor minder snel vervangen.
  • Laadinfrastructuur en/of bouwstroom moet eerst worden gerealiseerd.