Energiedragers
Deze sectie geeft inzicht op het totale energiegebruik in de mobiliteit in Nederland, inclusief mobiele werktuigen, maar exclusief bunkerbrandstoffen voor internationale lucht- en scheepvaart. De data is afkomstig uit de tabellenbijlage van de Klimaat en Energie Verkenning (KEV) (PBL, TNO, CBS en RIVM, 2022). De genoemde projecties voor de zichtjaren 2025 en 2030 zijn gebaseerd op basis van vastgesteld en voorgenomen beleid.
In 2021 waren conventionele brandstoffen de belangrijkste energiedragers in de mobiliteitssector (zie onderstaande tabel). Olieproducten (inclusief biocomponenten) zoals diesel, benzine en LPG waren in 2021 verantwoordelijk voor bijna 98% van de gebruikte energie. Daarnaast was ongeveer 2% van het totale energiegebruik elektrisch. Van de olieproducten bestond circa 6% van de energie uit biobrandstoffen. De tabel laat zien dat de absolute energievraag in 2021 net als in 2020 lager was dan in de jaren daarvoor, dit effect is voornamelijk te verklaren door het coronavirus. In de volgende paragrafen wordt verder ingegaan op het energieverbruik per energiedrager in het wegvervoer.
Energieverbruik in mobiliteit | Realisaties (PJ) | Projecties (PJ) | |||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2025 | 2030 | |
Totaal olieproducten | 504 | 436 | 438 | 469 | 420 |
Benzine | 183 | 155 | 160 | 191 | 178 |
...waarvan biobenzine | 8,3 | 9,5 | 9,8 | 12 | 11 |
Diesel | 310 | 272 | 269 | 269 | 233 |
...waarvan biodiesel | 20,1 | 14,8 | 18 | 32 | 29 |
LPG | 6 | 5 | 5 | 4 | 3 |
Overige olieproducten | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Aardgas | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 |
Elektriciteit | 9 | 8 | 8 | 20 | 36 |
Waterstof | 0 | 0 | 0 | 0,09 | 0,28 |
Verbruikssaldo | 516 | 446 | 449 | 493 | 459 |
5De cijfers voor 2020 en 2021 worden door het PBL aangemerkt als ‘voorlopig’.