Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Beschikbaarheid

Het merendeel van de beschikbare modellen rijdt op diesel. Daarnaast zijn er twee modellen van het merk DFSK beschikbaar op de Europese en Nederlandse markt, die naast benzine ook op LPG kunnen rijden (World LPG association, 2018)14.

Bestelauto’s zijn volgens Europese richtlijn UN-ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6 ingedeeld in de N1 gewichtsklasse (<3.5 ton). In deze categorie kunnen verdere indelingen gemaakt worden naar drie verschillende grootteklassen: klein (compact), middelgroot en groot. Pick-ups en SUV’s kunnen als personenauto of als bestelauto op kenteken worden gezet.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie bestelauto's conventioneel

De TCO per marktsegment wordt berekend op basis van het gemiddelde van enkele representatieve conventionele bestelauto’s. De onderstaande tabel geeft de geselecteerde voertuigen weer. De voertuigen zijn onderverdeeld in drie marktsegmenten: klein, middelgroot en groot. De diversiteit in energiedragers voor de segmenten middelgroot en groot is beperkter dan voor kleine voertuigen. Binnen deze segmenten zijn dan ook alleen diesel, elektrisch en CNG voertuigen gekozen.

Tabel 8: representatieve bestelauto’s conventioneel
Segment Benzine Benzine LPG
Klein Opel Combo Opel Combo Opel Combo
Volkswagen Caddy Volkswagen Caddy
Citroen Berlingo Citroen Berlingo
Peugeot Partner Peugeot Partner
Fiat Dobló Fiat Dobló
Renault Kangoo Renault Kangoo
Middelgroot Citroën Jumpy
Mercedes Vito
Opel Vivaro
Peugeot Expert
Toyota Proace
Groot Mercedes Sprinter
Renault Master
Volkswagen Crafter

Resultaten

Onderstaande figuur geeft de TCO weer van conventionele bestelvoertuigen. Kernobservatie:

  • Door het ontbreken van MRB en BPM (vanuit ondernemersperspectief) zijn diesel bestelvoertuigen voordeliger dan benzine bestelvoertuigen. Ondanks de iets hogere aanschafprijs van een diesel bestelvoertuig, levert de besparing op brandstofkosten een gunstigere TCO op, met name wanneer er veel kilometers gereden worden.

Figuur 11: TCO-resultaten voor conventionele bestelauto's in de segmenten klein, middelgroot en groot

Figuur 11 TCO-resultaten voor conventionele bestelauto's in de segmenten klein, middelgroot en groot

14Sinds 2018 publiceert de World LPG Association geen LPG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare LPG bestelauto’s in 2020 nog hetzelfde is als in 2018. Er is aangenomen dat het aantal modellen stabiel is gebleven.