Conventioneel (benzine, diesel, LPG)
Beschikbaarheid
Het merendeel van de beschikbare modellen rijdt op diesel. Daarnaast zijn er twee modellen van het merk DFSK beschikbaar op de Europese en Nederlandse markt, die naast benzine ook op LPG kunnen rijden (World LPG association, 2018)14.
Bestelauto’s zijn volgens Europese richtlijn UN-ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.6 ingedeeld in de N1 gewichtsklasse (<3.5 ton). In deze categorie kunnen verdere indelingen gemaakt worden naar drie verschillende grootteklassen: klein (compact), middelgroot en groot. Pick-ups en SUV’s kunnen als personenauto of als bestelauto op kenteken worden gezet.
Betaalbaarheid en functionele specificaties
Selectie bestelauto's conventioneel
De TCO per marktsegment wordt berekend op basis van het gemiddelde van enkele representatieve conventionele bestelauto’s. De onderstaande tabel geeft de geselecteerde voertuigen weer. De voertuigen zijn onderverdeeld in drie marktsegmenten: klein, middelgroot en groot. De diversiteit in energiedragers voor de segmenten middelgroot en groot is beperkter dan voor kleine voertuigen. Binnen deze segmenten zijn dan ook alleen diesel, elektrisch en CNG voertuigen gekozen.
Segment | Benzine | Benzine | LPG |
---|---|---|---|
Klein | Opel Combo | Opel Combo | Opel Combo |
Volkswagen Caddy | Volkswagen Caddy | ||
Citroen Berlingo | Citroen Berlingo | ||
Peugeot Partner | Peugeot Partner | ||
Fiat Dobló | Fiat Dobló | ||
Renault Kangoo | Renault Kangoo | ||
Middelgroot | Citroën Jumpy | ||
Mercedes Vito | |||
Opel Vivaro | |||
Peugeot Expert | |||
Toyota Proace | |||
Groot | Mercedes Sprinter | ||
Renault Master | |||
Volkswagen Crafter |
Resultaten
Onderstaande figuur geeft de TCO weer van conventionele bestelvoertuigen. Kernobservatie:
- Door het ontbreken van MRB en BPM (vanuit ondernemersperspectief) zijn diesel bestelvoertuigen voordeliger dan benzine bestelvoertuigen. Ondanks de iets hogere aanschafprijs van een diesel bestelvoertuig, levert de besparing op brandstofkosten een gunstigere TCO op, met name wanneer er veel kilometers gereden worden.
Figuur 11: TCO-resultaten voor conventionele bestelauto's in de segmenten klein, middelgroot en groot
14Sinds 2018 publiceert de World LPG Association geen LPG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare LPG bestelauto’s in 2020 nog hetzelfde is als in 2018. Er is aangenomen dat het aantal modellen stabiel is gebleven.