Gasvormig

Beschikbaarheid

Momenteel zijn er zeven modellen bestelauto’s beschikbaar op de Nederlandse markt, die op CNG rijden. Dat zijn er acht minder dan in 2017 (NGVA, 2019)15. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat Mercedes-Benz (drie modellen in 2017) geen CNG bestelauto’s meer aanbiedt. Ook Opel heeft geen nieuwe modellen op de markt gebracht.

Figuur 20: Aantal beschikbare modellen CNG bestelauto’s [ (NGVA, 2019), TNO bewerking]

Figuur 20 Aantal beschikbare modellen CNG bestelauto’s [ (NGVA, 2019), TNO bewerking]

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie bestelauto's gasvormig

Voor de energiedrager gasvormig is gekozen voor een Volkswagen Caddy en Fiat Doblò bi-fuel als representatieve bestelauto’s in het kleine segment. Voor het middelgrote segment is gekozen voor de Fiat Ducato en voor het grote segment de Iveco Daily.

Tabel 11: representatieve bestelauto's cng (kleine segment)
Segment CNG
Klein Fiat Doblò
Volkswagen Caddy
Middelgroot Fiat Ducato
Groot Iveco Daily

De Fiat Doblò Cargo in CNG-uitvoering heeft vergelijkbare specificaties als zijn conventionele tegenhanger. Het laadvolume van de Fiat Doblò Cargo bedraagt 4,2 m3. Met een laadvermogen van 950 kg levert de Fiat Doblò ondanks de CNG- installatie en tanks geen laadvermogen in. De actieradius is door de tank van 16 kg groter dan die van elektrische bestelwagens maar nog niet vergelijkbaar met die van diesel bestelwagens.

Resultaten

Onderstaande figuur geeft de TCO weer van CNG bestelvoertuigen. Een aantal kernobservaties is:

  • CNG bestelvoertuigen zijn iets duurder dan de conventionele dieselvariant. Dit heeft te maken met een hogere aanschafprijs en hogere brandstofkosten.
  • Het verschil in TCO wordt groter voor de grotere segmenten; de kosten voor kleine bestelwagens liggen dichter bij elkaar.

Figuur 21 toont de TCO per kilometer op basis van de gemiddelde jaarkilometrage van een bestelauto (CBS-2, 2020). Bestelauto’s worden echter voor veel verschillende doeleinden ingezet, waarbij soms uitzonderlijk veel en andere keren uitzonderlijk weinig wordt gereden. De figuren 22 tot en met 24 tonen de TCO per kilometer bij verschillende jaarkilometrages, van 5.000 tot 50.000 kilometer per jaar. Een kernobservatie is:

  • In alle segmenten blijft de TCO van CNG hoger bij verschillende jaarkilometrages. Dit heeft te maken met de hogere vaste kosten (aanschaf) en beperkte tot geen voordelen in de variabele kosten (brandstof, onderhoud, et cetera)

Figuur 21: TCO resultaten voor CNG bestelauto's in het kleine segment vergeleken met diesel en elektrische bestelauto's

Figuur 21 TCO resultaten voor CNG bestelauto's in het kleine segment vergeleken met diesel en elektrische bestelauto's

Figuur 22: TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het kleine segment met diesel als referentie

Figuur 22 TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het kleine segment met diesel als referentie

Figuur 23: TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het middelgrote segment met diesel als referentie

Figuur 23 TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het middelgrote segment met diesel als referentie

Figuur 24: TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het middelgrote segment met diesel als referentie

Figuur 24 TCO-resultaten voor CNG bestelauto's in het middelgrote segment met diesel als referentie

15Sinds 2019 publiceert de Natural Gas Vehicle Association (NGVA) geen CNG/LNG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare CNG-bestelauto’s in 2020 nog hetzelfde is als in 2019. Er is aangenomen dat het aantal modellen stabiel is gebleven.