Bijlage Marktfasen 2019
De structuur van de DEM- en Innovatiemonitor, en de tabellen en grafieken waarin we concrete data presenteren, is in belangrijke mate bepaald door de voor de Routeradar ontwikkelde monitoringsmethodiek en de keuzes die daarin gemaakt zijn met betrekking tot onder andere Product/Markt-Combinaties (PMC's), sleutelfactoren (SF-en) en indicatoren (IC-en), velden en marktfasen. Deze methodiek is ontwikkeld door het Uitvoeringsteam Routeradar onder leiding van Rijkswaterstaat en is beschreven in een bijlage bij de rapporten van de Routeradar 2017.
De marktfase waarin een product zich bevindt is bepalend voor de mogelijkheid tot opschaling, om uiteindelijk de gestelde CO2-doelen voor 2030 te bereiken. In onderstaande tabel wordt per PMC de marktfase getoond, zoals die in 2019 werd ingeschat.
Conventioneel | Elektrisch | Waterstof | Aardgas | Biobrandstoffen (hoge mixen) | |
---|---|---|---|---|---|
Tweewielers | Marktbeheer | Marktopschaling | Nvt | Nvt | Nvt |
Personenauto's | Marktbeheer | Marktopschaling | Marktintroductie | Marktintroductie | Nvt |
Bestelauto's | Marktbeheer | Marktintroductie | Demonstratie | Marktintroductie | Nvt |
Vrachtauto's | Marktbeheer | Marktintroductie | R&D | Marktopschaling | Nvt |
Bussen | Marktbeheer | Marktopschaling | Marktintroductie | Marktbeheer | Nvt |
Volgens de methodiek horen bij elke marktfase andere aantallen vervoermiddelen in de vloot. De aantallen kunnen verschillend zijn per type voertuig. Bijvoorbeeld, bij vervoermiddelen, waarvan de vloot klein is, kan men bij kleinere aantallen al spreken van opschaling. In onderstaande tabel is per marktfase een definitie gegeven, en zijn de gekozen aantallen voer- of vaartuigen genoemd die met deze marktfase corresponderen.
Marktfase | Definitie | Twee-wieler | Personen-auto | Bestel-auto | Vracht-auto | Bus | Binnen-vaart | Zee-vaart | Spoor | Lucht-vaart | Mobiele werktuigen |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
R&D - onderzoeksfase | Onderzoek, testen van belangrijke componenten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prototype/ pilot | De eerste complete voertuigen met de technologie worden gebouwd. | 1-10 | 1-10 | 1-10 | 1-10 | 1-10 | 1-2 | 1-2 | 1-2 | 1-4 | 1-4 |
Marktvoor-bereiding/ demonstratie | De eerste voertuigen worden door normale gebruikers in de dagelijkse praktijk gebruikt, infra kan heel lokaal georganiseerd zijn. Marktintroductie is nog onzeker. | 10 - 100 | 10 - 100 | 10 - 100 | 10-50 | 10-20 | 2-4 | 2-4 | 2-4 | 4-10 | 4-50 |
Markt-introductie/ niche | Product is verkrijgbaar (in niche-markten). Infra wordt uitgebreid, meerdere voertuigtypen beschikbaar voor willekeurige gebruikers. | 100 - 5.000 | 100 - 5.000 | 100 - 5.000 | 50 - 500 | 20 - 50 | 4-10 | 4-10 | 4-10 | 10-50 | 10-100 |
Opschaling | Infra wordt langzaam uitgebreid tot landelijk dekkend. | >5.000 | >5.000 | >5.000 | >500 | >50 | >10 | >10 | >10 | >50 | >100 |
Beheer | Een stabiele situatie bereikt. De vraag neemt niet verder toe. Aantallen zijn afhankelijk van de gewenste penetratie-graad. | >100.000 | >100.000 | >100.000 | >15.000 | >1.000 | >500 | >500 | >500 | >500 | >1.000 |