Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Beschikbaarheid

Volgens het CBS (CBS-2, 2020) rijden er circa 9.900 bussen in Nederland. Daarvan wordt ruim 58% ingezet in het OV (stads-/lijnbusverkeer) en bijna 42% als touringcar (toer-/groepsvervoer) (CBS-3, 2020). Meer dan 50% van de OV-bussen zijn twaalf meter of korter.

De OV-vloot bestaat uit circa 30 verschillende merken en 160 verschillende modellen en uitvoeringen33. Meer dan 50% hiervan zijn VDL-bussen (marktaandeel 30%), Mercedes-Benz bussen (22%) en MAN-bussen (12%). De favoriete modellen van deze merken zijn:

  • VDL: de LLE120.225 (SB200) – een dieselbus, hieronder gekozen als representatief voertuig
  • Mercedes-Benz: de O530 Citaro – een dieselbus
  • MAN: de NL273CNG/2T EEV (272) – een CNG bus

Het overgrote deel van de OV-bussen en touringcars rijdt op diesel (74%) (stand 31-12-2020); 17% rijdt elektrisch en 9% op CNG. In het OV is het aandeel elektrisch en CNG hoger (bijna 35% van de 18 meter bussen wordt elektrisch aangedreven). Het aandeel voertuigen met een andersoortige brandstof (LPG, benzine, LNG en waterstof) is minimaal.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie bus conventioneel

De TCO wordt berekend voor een 12 meter dieselbus met een stedelijke operatie in het openbaar vervoer en een gemiddeld jaarkilometrage van 100.000 km. De VDL Citea LLE-120 dient als representatief voertuig (zie tabel 19). Dit is een standaard dieselbus (12 meter lang) voor stedelijke OV-diensten. De functionele specificaties hiervan zijn opgenomen in tabel 19.

Tabel 19: representatieve bus conventioneel
Eenheid Diesel
Merk en model VDL Citea LLE-120
Uitvoering 12m
Actieradius Km 700 km (bij een tankinhoud 280 liter en een verbruik 38 l/100km)
Laad-/vultijd Mins Enkele minuten
Vervoerscapaciteit #zitplaatsen / # staanplaatsen / #rolstoelplaatsen Circa 100 passagiers

Resultaten

Figuur 40 laat de kosten per kilometer zien voor een 12 meter bus op diesel. De brandstof- en infrastructuurkosten zijn in dezelfde kleur weergegeven, omdat de infrastructuurkosten in de praktijk vaak met de brandstofkosten worden verrekend. De volgende observaties zijn te maken:

  • De aanschafkosten zijn met € 0,22 per kilometer relatief laag voor dieselbussen.
  • De grootste kostenpost voor de operatie van een 12 meter OV-bus zijn de brandstofkosten, circa € 0,45 per kilometer.
  • Voor onderhoud is uitgegaan van € 0,18 per kilometer.
  • De kosten voor verzekering en motorrijtuigenbelasting zijn relatief laag.

Figuur 40: TCO 12 meter OV-bus voor alle beschouwde energiedragers

Figuur 40 TCO 12 meter OV-bus voor alle beschouwde energiedragers

33De gebruikte database geeft een overzicht van alle geregistreerde bussen in Nederland. Bovendien bevat de lijst een toedeling per kenteken naar bedrijf, hetgeen het mogelijk maakt onderscheid te maken tussen OV-lijndiensten en touringcars. De lijst wordt regelmatig geüpdatet en dient als referentie voor rapportages van CROW en CBS. Let op, de database bevat ook fouten en dubbeltellingen, waardoor het aantal merken en modellen worden overschat.