Elektrisch

Beschikbaarheid

Het volgende overzicht van beschikbare elektrische bussen en busmerken kan worden geven:

  • VDL levert sinds 2016 elektrische bussen. Deze zijn uitgevoerd met plug-in laadsystemen en pantograaflaadsystemen. Batterijcapaciteiten variëren van 216 tot 420 kWh. VDL biedt elf modellen elektrische bussen aan, in verschillende maten, variërend van midibus (9-12m), standaard (12m) tot gelede bus (18m, 3 assen). In de huidige Nederlandse vloot rijden de volgende elektrische modellen van VDL:
    • VDL Citea LLE-99 Electric
    • VDL Citea LLE-115 Electric
    • VDL Citea SLF-120 Electric
    • VDL Citea SLE-120 Electric
    • VDL Citea SLE-129 Electric
    • VDL Citea SLFA-180 Electric
    • VDL Citea SLFA-181 Electric
    • VDL Citea SLFA-187 Electric
  • BYD is een grote leverancier uit China. BYD levert bussen met vrij grote batterijpakketten (300 kWh).
  • Ebusco is een Nederlandse leverancier die in China elektrische bussen laat bouwen en deze zelf verder geschikt maakt voor de Europese markt. De bussen worden standaard geleverd met een batterijpakket van 311 kWh, maar maatwerk is mogelijk.
  • Solaris is een Poolse leverancier van bussen en levert zowel diesel, hybride, CNG als elektrische bussen. De bussen zijn standaard uitgerust met een plug-in laadsysteem of een pantograafsysteem. De accucapaciteit is maatwerk.
  • Volvo levert elektrische en hybride bussen in heel Europa.
  • Mercedes-Benz biedt de eCitaro G aan, die inmiddels een batterijpakket van 396 kWh kan herbergen.
  • MAN levert inmiddels de MAN Lion's City E inmiddels in een 12 en een 18 meter uitvoering.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie bus elektrisch

De TCO wordt berekend voor een elektrische 12 meter bus, die wordt ingezet als stadsbus in het openbaar vervoer en een gemiddeld jaarkilometrage van 100.000 km heeft. De VDL Citea SLE-120 Electric dient als representatief elektrisch voertuig (zie tabel 20). Aannames over aanschaf en verbruik volgen hieronder.

Tabel 20: representatieve bus elektrisch
Eenheid Diesel
Merk en model VDL Citea SLE-120 Electric
Uitvoering

12m stadsbus/streekbus (2 assen)

Accupakket variërend van 216 tot 350 kWh
Actieradius Km 170 km (bij 216 kWh een verbruik van 130 kWh/100km)
Laad-/vultijd Mins

50 mins (snelladen met Combo2 laadstekker en 30kW laadvermogen)

5 mins (snelladen met pantograafoptie en 450kW laadvermogen)
Vervoerscapaciteit #zitplaatsen / # staanplaatsen / #rolstoelplaatsen Totaal +/- 82 personen (ledig gewicht en capaciteit zijn afhankelijk van het geselecteerde batterijpakket)

De volgende observaties kunnen worden gemaakt:

  • De actieradius van de elektrische Citea is met 170 kilometer (bij 216 kWh) bijna driekwart lager dan de actieradius van het vergelijkbare conventionele Citea-model (700 km). De actieradius kan wel met een groter accupakket worden vergroot tot 270 kilometer (350 kWh).
  • Afhankelijk van het laadsysteem kan de elektrische Citea in 5 tot 50 minuten weer worden opgeladen, naar gelang er langzaam (30 kW) of snel (430 kW) moet worden geladen. Met de snellaadoptie is de laadtijd vergelijkbaar met een dieselbus, maar na deze vijf minuten snelladen is de accu niet vol. Dit is dus niet te vergelijken met een volle dieseltank.
  • Ook de vervoerscapaciteit is kleiner met een elektrisch busmodel: 82 personen vergeleken met 100 personen in een dieselbus (18% minder).

Resultaten

Figuur 40 laat de kosten per kilometer zien voor een elektrische 12 meter bus (in vergelijking met een 12 meter dieselbus). De infrastructuurkosten zijn meegenomen in de brandstofkosten, omdat deze in de praktijk vaak met elkaar worden verrekend. De volgende observaties zijn te maken:

  • De TCO van elektrische bussen is met 35% toch nog aanzienlijk hoger dan de dieselvariant. Dit komt met name door de hogere aanschafprijs van het voertuig. De grootste kostenpost voor de operatie van een elektrische 12m bus zijn de aanschafkosten, circa € 0,50 per kilometer. Voor het dieselvoertuig ligt dat met € 0,22 per kilometer op minder dan de helft daarvan.
  • In de operatie (c.q. brandstofkosten) zijn elektrische bussen veel goedkoper dan diesel. De pure kosten voor energie (excl. belasting en infrastructuur) zijn gering: nog geen € 0,10 per kilometer. De additionele kosten van € 0,13 per kilometer34 maken dat het verschil ten opzichte van diesel wel kleiner wordt.
  • Ook de onderhoudskosten voor elektrische bussen zijn met € 0,15 per kilometer significant (maar wel lager dan voor diesel);
  • De kosten voor verzekering en MRB zijn relatief laag.

34Hierbij wordt verondersteld dat de infrastructuur over een 2x langere periode kan worden afgeschreven dan de voertuigen zelf.