Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Beschikbaarheid

Er zijn circa 60 merken en 850 modellen personenauto’s beschikbaar op de Nederlandse markt. De modellen zijn bovendien ook nog beschikbaar in verschillende uitvoeringen (variatie op motorinhoud, brandstof,, et cetera). Het merendeel van de beschikbare modellen rijdt op benzine of diesel. Daarnaast zijn er circa 67 modellen beschikbaar op de Europese markt (zie onderstaande figuur), die naast benzine ook op LPG kunnen rijden (World LPG association, 2018)6 65 M1-voertuigen en twee M2-voertuigen.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie personenwagens conventioneel

De TCO wordt per marktsegment berekend op basis van het gemiddelde van enkele representatieve conventionele personenauto’s. De onderstaande tabel geeft de geselecteerde voertuigen weer, waarbij de voertuigen op basis van de RVO-methodiek zijn onderverdeeld in drie marktsegmenten:

  • RDC Segment B: voor de conventionele energiedragers zijn voor benzine de Volkswagen Polo, Renault Captur en Clio en de Peugeot 2008 en 208 gekozen als representatief personenvoertuig. Voor Diesel zijn de Peugeot 2008 en VW Polo gekozen. Voor LPG zijn de Renault Clio en Captur gekozen;
  • RDC Segment C: voor de conventionele energiedragers zijn voor benzine de Volkswagen Golf en Tiguan, Ford Focus, Volvo XC40 en de BMW 1-serie gekozen als representatief personenvoertuig. Voor Diesel zijn de Nissan Qashqai, Volkswagen Golf, Ford Focus en de Mercedes A-klasse gekozen. Voor LPG is de Dacia Lodgy gekozen;
  • RDC Segment D: voor de conventionele energiedragers zijn voor benzine de Skoda Kodiaq, Volkswagen Passat, BMW X3 en Mercedes CLA gekozen als representatief personenvoertuig. Voor Diesel zijn de Volkswagen Passat, Skoda Superb en de Volvo XC60 gekozen. Op basis van de RVO-methodiek bleken de verkopen van LPG voertuigen in het D-segment te beperkt om een representatief model te kiezen.
Tabel 1: representatieve personenvoertuigen conventioneel (segment B, C, D)
Segment Benzine Diesel LPG7
Segment B Volkswagen Polo Volkswagen Polo Renault Clio
Peugeot 2008 Peugeot 2008 Renault Captur
Renault Clio
Renault Captur
Peugeot 208
Segment C Ford Focus Ford Focus Dacia Lodgy8
Volvo XC40
Volkswagen Golf
BMW 1-serie
Volkswagen Tiguan
Segment D BMW X3
Skoda Kodiaq
Volkswagen Passat
Mercedes CLA

De functionele specificaties, in algemene zin, van conventionele voertuigen worden aangenomen bekend te zijn. Deze zullen gebruikt worden als referentie in de vergelijking met voertuigen op de overige energiedragers.

Resultaten

Onderstaande figuur geeft de TCO weer van conventionele voertuigen, verdeeld over de RDC-segmenten B, C en D. Een aantal kernobservaties is:

  • In alle segmenten kosten dieselvoertuigen het meest. Dit komt vooral door de hogere aanschafprijs, MRB en BPM. Qua brandstofkosten is diesel goedkoper.
  • In het C-segment is LPG aanzienlijk goedkoper dan benzine en diesel. Dit heeft vooral te maken met de prijsklasse van het voertuig en het beperkte aanbod.

Figuur 3: TCO-resultaten voor conventionele personenauto's segmenten B, C en D

Figuur 3 TCO-resultaten voor conventionele personenauto's segmenten B, C en D

6Sinds 2018 publiceert de World LPG Association geen LPG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare LPG personenauto’s in 2020 nog hetzelfde is als in 2018. Er is aangenomen dat het aantal modellen stabiel is gebleven.

7Het aantal beschikbare modellen per segment voor LPG is vrij beperkt; hierdoor is het lastig een geschikt referentievoertuig te vinden in vergelijking met de andere energiedragers. De voorgestelde LPG-voertuigen vallen in een lagere prijsklasse; dit is ook terug te lezen in de uiteindelijke TCO.

8De Dacia Lodgy is de meest representatieve voertuig voor LPG binnen dit segment. Wel is belangrijk op te merken dat de Lodgy zich in een andere prijscategorie bevindt dan de andere voertuigen in het C-segment. De TCO- resultaten voor LPG voor segment C zijn hierdoor ook aanzienlijk lager.