Gasvormig

Beschikbaarheid

Momenteel zijn er 23 CNG-modellen personenauto’s beschikbaar op de Nederlandse markt. Het aanbod is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Ten opzichte van 2017 is er een lichte afname (26 modellen) (NGVA, 2019)11.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie personenwagens waterstof

In onderstaande tabel zijn de representatieve personenwagens samengevat. De selectie is op basis van het marktaanbod en verkoopcijfers:

  • In het segment B is gekozen voor een Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Arona.
  • In het segment C is gekozen voor een Seat Leon ST en Volkswagen Golf.
  • In het segment D is gekozen voor een Audi Avant G-tron.
Tabel 6: representatieve personenwagens cng (segment b, c, D)
Segment CNG
Segment B Volkswagen Polo
Seat Ibiza
Seat Arona
Segment C Volkswagen Golf
Seat Leon
Segment D Audi Avant G-tron

In termen van functionele specificaties (actieradius, vulsnelheid en bagageruimte) zijn CNG voertuigen redelijk vergelijkbaar met conventionele voertuigen. De actieradius ligt wel lager (met een extra benzinetank is de actieradius wel vergelijkbaar met conventionele voertuigen) en de CNG-tanks nemen een deel van de beschikbare bagageruimte in (in sommige gevallen is de tank geïntegreerd in het chassis en neemt geen ruimte in). De vulsnelheid is vergelijkbaar.

Tabel 7: Functionele specificaties voor cng voertuigen vergeleken met andere duurzame energiedragers. De weging is op basis van een benzinereferentie, met 0 = gelijk presterend, -;-- = slechter en +;++ = beter
Functionele specificatie Opmerking CNG Waterstof Elektrisch
Actieradius De actieradius van CNG voertuigen ligt lager dan de benzinereferentie. Veel CNG personenwagens worden ondersteund door een extra benzinetank. Hiermee is in veel gevallen de actieradius vergelijkbaar met die van conventionele personenvoertuigen. --12 - --
Laad-/vulsnelheid De vulsnelheid van een CNG voertuig is vergelijkbaar met die van benzinevoertuigen. 0 0 --
Bagageruimte De beschikbare bagageruimte hangt af van het model. De CNG-tanks nemen een deel van de ruimte in. - -

0

Resultaten

Onderstaande figuur geeft de TCO weer van CNG voertuigen, verdeeld over de RDC-segmenten B, C en D. Een aantal kernobservaties is:

  • CNG voertuigen zijn in alle segmenten goedkoper dan de conventionele variant. Dit heeft vooral te maken met een lagere BPM en vaak gunstigere MRB. Qua aanschafkosten zijn de CNG voertuigen vergelijkbaar.
  • De brandstofkosten zijn voor CNG vergelijkbaar met die van diesel en ten opzichte van de referentie dus relatief laag ( onder de geldende aannames).

Figuur 8: TCO-resultaten voor CNG personenwagens in de segmenten B, C en D ten opzichte van conventionele personenwagens

Figuur 8 TCO-resultaten voor CNG personenwagens in de segmenten B, C en D ten opzichte van conventionele personenwagens

11Sinds 2019 publiceert de Natural Gas Vehicle Association (NGVA) geen CNG/LNG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare CNG personenwagens in 2020 nog hetzelfde is als in 2019. Er is aangenomen dat het aantal modellen stabiel is gebleven.

12Veel CNG personenfwagens worden ondersteund door een extra benzinetank. Hiermee is in veel gevallen de actieradius vergelijkbaar met die van conventionele personenvoertuigen.