Waterstof

Beschikbaarheid

Het aanbod aan waterstof personenvoertuigen (FCEV’s) beperkt zich vooralsnog tot de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Beide voertuigen bevinden zich in het RDC-segment D. BMW heeft een kleine pilotserie aangekondigd voor de i-Hydrogen NEXT in 2022. Een serieproduct wordt niet overwogen voor 2025.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie personenwagens waterstof

In onderstaande tabel zijn de representatieve waterstof personenvoertuigen samengevat. De selectie is op basis van het marktaanbod:

  • In het segment D is gekozen voor de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.
Tabel 4: representatieve personenwagens waterstof (segment D)
Segment Waterstof
Segment D Hyundai Nexo
Toyota Mirai Fuel-Cell

In termen van functionele specificaties (actieradius, vulsnelheid en bagageruimte) zijn de Hyundai Nexo en Toyota Mirai vergelijkbaar met conventionele personenwagens. De actieradius ligt iets lager en de waterstoftanks nemen een klein deel van de beschikbare bagageruimte in. De vulsnelheid is lager (tanken duurt iets langer).

Tabel 5: Functionele specificaties voor waterstofvoertuigen vergeleken met andere duurzame energiedragers. De weging is op basis van een benzinereferentie, met 0 = gelijk presterend, -;-- = slechter en +;++ = beter
Functionele specificatie Opmerking Waterstof Elektrisch CNG
Actieradius De actieradius van waterstofvoertuigen ligt iets lager dan de benzinereferentie -- -- --10
Laad-/vulsnelheid De vulsnelheid van een waterstofvoertuig is vergelijkbaar met die van benzinevoertuigen (1-2 min voor benzine, t.o.v. 3-5 min voor waterstof). 0 -- 0
Bagageruimte De beschikbare bagageruimte hangt af van het model. De waterstoftanks nemen een klein deel van de ruimte in, maximaal zo’n 10%. - 0

-

Resultaten

Onderstaande figuur geeft de TCO weer van waterstofvoertuigen, verdeeld over de RDC-segmenten B, C en D. Een aantal kernobservaties is:

  • Waterstofvoertuigen zijn nog significant duurder dan conventionele en elektrische voertuigen. Dit heeft vooral te maken met de hoge aanschafprijs van waterstofauto’s. Het is te verwachten dat voertuigprijzen zullen dalen als het marktaanbod toeneemt en de technologie zich verder ontwikkelt.
  • Qua brandstofkosten zit waterstof tussen benzine en diesel in, onder de geldende aannames.
  • Hoewel er, net als voor elektrisch, ook voor waterstofvoertuigen minder taken zijn te verrichten voor wat betreft onderhoud, is aangenomen dat de onderhoudskosten iets hoger zullen zijn. Dit heeft te maken met de relatief nieuwe technologie, beschikbaarheid van monteurs en vaak complexere installaties.

Figuur 7: TCO-resultaten voor waterstof personenwagens in het segment D, vergeleken met conventionele en elektrische personenwagens

Figuur 7 TCO-resultaten voor waterstof personenwagens in het segment D, vergeleken met conventionele en elektrische personenwagens

10Veel CNG-personenauto’s worden ondersteund door een extra benzinetank. Hiermee is in veel gevallen de actieradius vergelijkbaar met die van conventionele personenvoertuigen.