Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)
Wegvervoer
Low-blends (E10 en B7)
Sinds enkele jaren kunnen voertuiggebruikers bij veel tankstations terecht voor benzine en diesel waar respectievelijk 10% (E10) en 7% (B7) biobrandstof aan toegevoegd zijn:
- E10 compatibiliteit: nieuw geproduceerde benzine-voertuigen zijn compatibel, maar vooral oudere benzine voertuigen kunnen problemen ondervinden met afdichtingen en brandstofinspuitsystemen. In Nederland gaat het hier ongeveer om 10% van alle benzine-voertuigen en zal dalen naarmate oudere voertuigen worden vervangen;
- B7 compatibiliteit: diesel voertuigen zijn allemaal geschikt voor B7.
High-blends (E20 en B10)
Geschiktheid van motoren voor hogere blends (B10 zoals in Frankrijk beschikbaar en E20) is momenteel niet evident.
- E20 en B10 compatibiliteit: ACEA publiceerde in 2018 een overzicht van compatibele voertuigen voor B10, waarbij slechts een klein deel B10 toestaat. Verhoging van de bijmengverhouding naar B10 en E20 is technisch haalbaar, maar is zeker niet vanzelfsprekend inzetbaar voor Europese voertuigen in verband met de verfijnde emissietechnieken, tenzij dit Europese regelgeving gaat betreffen en OEM’s hun voertuigen hiervoor gaan ontwikkelen en vrijgeven.
High-blends (HVO)
Een interessante biobrandstof als aanvulling, of op den duur zelfs als mogelijke vervanging van diesel brandstof, is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is een schonere tweede generatie biobrandstof.
- HVO (100%) compatibiliteit: sinds 2016 zijn de brandstofspecificaties van paraffinische dieselolie waaronder HVO vastgelegd in norm EN15940. Het heeft daarmee een grotere compatibiliteit met bijna alle nieuwe vrachtwagen, bussen en off-road diesel voertuigen. Voor personenvoertuigen en lichte bestelwagens zijn het Franse OEM’s die Euro 5 en 6 voertuigen hebben vrijgegeven voor HVO. Andere OEM’s zijn aan het testen. Hierbij gaat het om de prestaties en levensduur van afdichtingen, brandstofinspuitsysteem en uitgasnabehandelingssystemen;
- HVO (30%) compatibiliteit: daarnaast kan HVO tot ongeveer 30% bijgemengd worden aan B7 diesel zonder de EN590 normspecificaties te overschrijden. Daarmee is het in alle dieselmotoren en toepassingen inzetbaar.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van merken, motoren en marktsegmenten (toepassingen) die zijn vrijgegeven voor HVO, in zowel EU als VS [Kuster, 2019]. Ook alle DAF-motoren zijn inmiddels compatibel voor HVO.
Merk | Toepassing | Motor | Emissie niveau |
---|---|---|---|
Agco | Alle toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Audi | Personenwagens | Alle VS diesels | Alle niveaus |
BMW | Personenwagens | Alle VS diesels | Alle niveaus |
Caterpillar | Alle toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Citroën | Personenwagens | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
Citroën | Lichte bedrijfswagens | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
Cummins | Alle toepassingen | Cummins F3.8, B4.5, B6.7 en L9 motoren | Euro 6 |
Daf | Alle toepassingen | Daf, alle motoren | Euro 3, Euro 4, Euro 5 |
Daimler | Vrachtwagens | OM934, OM 936 feb 2016 en later | Euro 6 |
Daimler | Vrachtwagens | OM470, OM471 (1e gen) feb 2016 en later | Euro 6 |
Daimler | Bussen | OM934, OM470 Q2 2015 en later | Euro 6 |
Daimler | Personenwagens | Alle Noord-Amerikaanse motoren | Alle niveaus |
Daimler | Lichte bedrijfswagens | Alle Noord-Amerikaanse motoren | Alle niveaus |
Deere | Alle toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Deutz | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Ford | Lichte bedrijfswagens | Ford 6.7 l Power Stroke 2011- | ULEV 2 |
Ford | Lichte bedrijfswagens | Ford 6.4 l 2008-2010 | ULEV 1 |
Ford | Lichte bedrijfswagens | Ford 6.0 l 2005-2010 | ULEV |
Ford | Lichte bedrijfswagens | Ford 3.2 l Power Stroke 2015- | ULEV 2 |
General Motors | Lichte bedrijfswagens | 6.6 l Duramax | ULEV 2 |
General Motors | Lichte bedrijfswagens | 2.8 l Duramax | ULEV 2 |
Hatz | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Hitachi | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Hyundai | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Isuzu | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Isuzu | Vrachtwagens | Alle motoren | Alle niveaus |
Iveco | Bussen | Tektor motoren familie | Euro 6 |
Iveco | Generator sets | Alle motoren tot 2010 | Alle niveaus |
Kohler | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Komatsu | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Kubota | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
MAN | Alle toepassingen | D0834, D0836, D0266, D2676 | Euro 5 |
MAN | Alle toepassingen | D2676 nieuw (met D0834, D0836 | Euro 6a |
MAN | Alle toepassingen | D0834, D0836, D2066, D2676, D3876 (01-2017) | Euro 6c |
Mercruiser | Marine toepassingen | Alle VW motoren 1.9 – 4.2 liter | Alle niveaus |
MTU | Alle toepassingen | Alle motoren behalve 1000-1500 | Alle niveaus |
Navistar | Alle toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
New Holland | Alle toepassingen | FPT industrial NEF en Cursor | Euro 6 Step C |
Nissan | Lichte bedrijfswagens | Nissan Titan XD (Cummins V8) | ULEV 2 |
Paccar | Alle toepassingen | Paccar MX | Alle niveaus |
Peugeot | Personenwagens | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
Peugeot | Lichte bedrijfswagens | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
RAVO | Veegmachines | Alle motoren | Euro 6 |
Renault trucks | Vrachtwagens | Met Volvo motor (vrachtwagens > 10 ton) | Euro 5, Euro 6 |
Scania | Vrachtwagens | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
Scania | Bussen | Alle motoren | Euro 5, Euro 6 |
Steyr | Marine toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Volkswagen | Personenwagens | Alle VS diesels | Alle niveaus |
Volvo | Vrachtwagens | Alle motoren | Alle niveaus |
Volvo | Bussen | Alle motoren | Alle niveaus |
Volvo | Off-road toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Volvo | Marine toepassingen | Alle motoren | Alle niveaus |
Volvo | Generator sets | Alle motoren | Alle niveaus |
Binnenvaart
Biobrandstoffen zijn in technisch opzicht relatief gemakkelijk toepasbaar in verschillende kwaliteiten en blends (zowel low-blend als high-blend) met dieselbrandstof. Motorleveranciers laten afwijkende specificaties in blends met FAME, GTL en HVO vaak wel toe, waardoor er gewoon met conventionele technologie kan worden gevaren. De beschikbaarheid van biobrandstoffen voor schepen is dus vooral afhankelijk van de beschikbaarheid van bunkerlocaties voor biobrandstoffen. Voor zover bekend is er alleen een bunkerlocatie in Nederland waar in 2019 voor het eerst een binnenvaartschip op volledig hernieuwbare biobrandstof werd gebunkerd. Voor meer informatie zie [RR-SBM, 2020].
Mobiele werktuigen
Voor mobiele werktuigen geldt min of meer hetzelfde als bij het wegvervoer: hogere mixen zijn niet zomaar toepasbaar als ze niet voldoen aan EN590 (diesel) en EN228 (benzine). Er zijn fabrikanten zoals Caterpillar die biodiesel-mixen tot B20 toestaan. Voor HVO compatibele mobiele werkvoertuigen is er steeds meer keuze, vooral als het gaat om brandstoffen die voldoen aan de EN15940-norm, zoals HVO. De meeste fabrikanten leveren nieuwe werktuigen die hiermee overweg kunnen. Doordat HVO schoner is dan FAME biodiesels is het gemakkelijker om motoren op deze brandstof vrij te geven. Onderzoek gaat over levensduur en prestaties van afdichtingen, brandstofinspuitsystemen en uitlaatgasnabehandelingssystemen.