Succesvolle campagnes

Steeds meer gemeenten en andere organisaties zetten duurzame mobiliteit op de agenda met de Europese mobiliteitsweek.

Begin

De autoloze zondag was in 2002 aanleiding voor de Europese Commissie om duurzame mobiliteit met publieksacties te stimuleren. Sindsdien is duidelijk geworden dat het meer is dan alleen een actie in één week. Het is steeds uitgebreid.

Namen waaronder (onderdelen) van de Europese mobiliteitsweek in het verleden heeft gewerkt zijn de Week van de Vooruitgang en Do The Right Mix.

images            images

Do The Right Mix vond het gehele jaar plaats. Deze is in 2016 samengevoegd met de EUROPEANMOBILITYWEEK. Ze is nog herkenbaar in de MOBILITYACTIONS en deze vinden nog steeds het hele jaar door plaats.

Resultaat

Niet alleen in Europa, maar wereldwijd wordt ze steeds belangrijker. De mobiliteitsweek blijft zich ook steeds vernieuwen. Eerst werd de mobiliteitsweek alleen georganiseerd door gemeenten. Nu laten steeds meer belangengroepen zien wat er allemaal mogelijk is.

Afgelopen jaar was het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van de EUROPEANMOBILITYWEEK. In 2017 hebben 2525 gemeenten in 50 landen meegedaan. MOBILITYACTIONS zijn door 669 organisaties in 45 landen georganiseerd.

Een terugblik over 2017 is te lezen in het Europese verslag.

Aanmelden

Bedrijven, scholen, verenigingen en andere overheden kunnen hun acties delen via het aanmeldformulier op de site van de EUROPEANMOBILITYWEEK.

Gemeenten kunnen zich via dit formulier aanmelden.