Net zo makkelijk opladen als bijtanken

Gepubliceerd 22 oktober 2019

Een laadpunt voor je elektrische auto op élke verzorgingsplaats langs de snelweg. Dat is voor Maaike Runia het ideaalbeeld. Sinds 2011 mag Rijkswaterstaat vergunningen verlenen voor de bouw van zulke laadpunten en Maaike zet zich hiervoor in. ‘Laden moet even makkelijk kunnen als tanken.’

‘In het Friese dorpje waar ik ben opgegroeid, zat ik midden in de natuur. Maar pas op de Universiteit van Wageningen ben ik me echt bewust geworden van de duurzame behandeling ervan. En ook nu haal ik het meeste voldoening uit mijn werk als ik er een positief effect mee heb op de leefomgeving. En dat is ook wat ik indirect doe als landelijk aanspreekpunt voor het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van laadpunten voor elektrische auto’s op verzorgingsplaatsen.’

Minder uitstoot

‘Op verzorgingsplaatsen, de plekken langs de snelweg waar weggebruikers even kunnen stoppen, staan vaak ook tankstations. De combinatie van rust en tanken is inmiddels bijna niet meer weg te denken. Mijn wens is dat dat voor elektrische laadpalen ook zo wordt. Dat we in de komende jaren een landelijke dekking bereiken. En dan bedoel ik niet dat je bijvoorbeeld van Limburg naar Groningen kunt rijden met de elektrische auto, maar een stap verder: laden moet even makkelijk kunnen als tanken. Zonder dat je van tevoren uit hoeft stippelen waar dat ene laadstation staat dat je niet voorbij mag rijden.’

Landelijke dekking

‘Verzorgingsplaatsen vallen onder het beheer van Rijkswaterstaat, en sinds 2011 mogen wij vergunningen verlenen aan aanbieders van laadpunten. Gelukkig, want voor veel mensen die twijfelen over wel of niet elektrisch rijden, is de geringe hoeveelheid laadpunten een drempel. Nu wij vergunningen mogen verlenen, wordt het netwerk van laadpunten langs snelwegen steeds groter. En daarmee ook het gemak en de neiging om die vervuilende benzine- of dieselauto in te wisselen voor een elektrische. Met het verlenen van vergunningen werk ik dus mee aan een duurzaam mobiliteitssysteem.’

Steeds nieuwe situaties

‘We zijn echt goed op weg, Nederland loopt voorop in Europa. Maar een keurig geplaveide weg is het niet. Doordat alles rondom elektrisch rijden onontgonnen terrein is, komen we steeds weer nieuwe situaties tegen waarvoor we moeten bedenken hoe we ermee omgaan. Wat het beste, makkelijkste en veiligste is.’

Gemeenschappelijk doel

‘Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen in dit veld kan elke afspraak die we nu maken over 2 jaar weer achterhaald zijn. Het is een constante zoektocht. Vol onzekerheden, waar we wendbaar en vooruitdenkend mee om moeten gaan. Er zijn ook allerlei tegenstrijdige belangen, zoals winst, veiligheid en politiek. Maar alle spelers in dit veld - van laadpaalleveranciers en overheden, tot auto-ontwikkelaars en onderzoeksinstituten - hebben een onderliggend gemeenschappelijk doel: de wereld beter maken door elektrisch rijden. Als we die missie allemaal voor ogen houden, kunnen we grote stappen zetten, en is die landelijke dekking binnen handbereik.’

E-laden op elke verzorgingsplaats is Maaikes ideaal. Met haar zijn er nog vele anderen die zich inzetten voor de ontwikkeling die e-laden kan betekenen op weg naar een duurzaam mobiliteitssysteem. Onder meer via het project ‘toekomst verzorgingsplaatsen’, het project ‘Clean Energy Hubs’ en de studie ‘Behoefte aan infrastructuur voor alternatieve energiedragers voor mobiliteit in Nederland’. Rijkswaterstaat voert regie op deze initiatieven.


Maaike Runia

Maaike Runia