Praktijkvoorbeeld Werkgeversaanpak het Brabant mobiliteitsnetwerk

De werkgeversaanpak Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) is een netwerkorganisatie die partijen samenbrengt om samen te werken aan een beter bereikbaar Brabant. Opgericht door de provincie Noord-Brabant, adviseert bmn individuele werkgevers en verbindt gelijkgestemde werkgevers met elkaar in de vorm van een koepel waarbij inmiddels meer dan 500 bedrijven zijn aangesloten, verdeeld over meer dan 21 community's.

Deze community's concentreren zich rond specifieke knelpuntlocaties die aan de hand van een verkeerskundige probleemanalyse en in overleg met de B5-steden (de gemeenten Tilburg, Breda, Eindhoven, Helmond en ’s-Hertogenbosch) zijn bepaald.

De community's zijn grotendeels zelfredzaam: in de opstartfase brengt de community in kaart welke stakeholders invloed hebben op de lokale bereikbaarheidsproblemen. Een mobiliteitsregisseur of de specifiek aangestelde communitymanager benadert vervolgens de aangesloten stakeholders met de vraag of zij een bijdrage willen leveren aan de community. Daarbij is nadrukkelijk oog voor de behoefte van de specifieke stakeholders. Werkgevers kunnen aan de slag met bijvoorbeeld parkeerbeleid, wagenpark, reiskosten, thuiswerkvergoeding, duurzaamheid, fietsstimulering en vitaliteit van werknemers.

Binnen de community's komen de volgende stakeholders aan bod:

  • publieke stakeholders: Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant; B5-gemeenten
  • private en semipublieke stakeholders: werkgevers, kennisinstellingen en publiekstrekkers in de regio
  • aanbieders van mobiliteitsdiensten
  • overige stakeholders

Uitvoering

De deelnemers bepalen samen welke problemen ze willen aanpakken en welke maatregelen ze daarvoor inzetten. Een kernteam van inhoudelijke adviseurs begeleidt vervolgens de community's vanuit het bmn. Het bmn werkt hiervoor nauw samen met het Rijksprogramma Beter Benutten Vervolg (BBV) en het programma Beter Benutten Brabant.

Concreet zijn er 2022 21 community's met ongeveer 500 bedrijven en instellingen actief. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 214.000 medewerkers en hebben ze 1150 maatregelen uitgevoerd, zoals e-bike probeerweken, de invoering van een elektrisch deelautosysteem voor dienstreizen en een student2student ridesharing app.

De provincie betaalt de advieskosten van de communitymanagers en de mobiliteitsregisseur met cofinanciering van het Rijk binnen het BBV-programma. Voor het uitvoeren van de maatregelen is geen vast budget vastgesteld. De werkgevers betalen de uitvoering, waarbij de mogelijkheid bestaat tot het aanvragen van 45% cofinanciering bij de gemeente met budget uit het BBV-programma.

Resultaat

De kracht van het bmn zit in het verbinden van partijen en het gezamenlijk zoeken naar ontwikkelkansen. Zie de factsheet Werkgeversaanpak voor een overzicht van de kosten en effecten van diverse werkgeversaanpakken.

Bmn ontwikkelde een standaard community-aanpak die in principe gebiedsgericht breed toegepast kan worden. De aanpak kenmerkt zich door een methode waarin verschillende fases worden onderscheiden (kwalificeren, opstarten, werkend maken, werkend houden en verbreden) met verschillende instrumenten. Voorbeelden van deze instrumenten zijn een kwalificatiechecklist, belangenanalyse en een omgevingsanalyse.

Aandachtspunten bij inzet elders

Niet alle community's zijn even ver in hun aanpak. Als er veel veranderingen zijn in een community, bijvoorbeeld door verhuizingen of aanleg van nieuwe wegen, komen er veel maatregelen. De community is dus het meest efficiënt als er veel verandert, omdat dan meteen de juiste mensen van alle partijen aan tafel zitten om actie te ondernemen. Als er minder verandert bij een community is de noodzaak tot samenwerking minder groot en worden er ook minder maatregelen ingezet.

Alles in de community draait om samenhang en samenwerken. Alle partijen die belang hebben bij het oplossen van een vraagstuk, zoals te hoge parkeerdruk of dichtslibbende toegangswegen, moeten er ook écht samen mee aan de slag willen.

De communitymanager is bij een community-opzet erg belangrijk. Een enthousiaste en aanjagende communitymanager zorgt ervoor dat de groep regelmatig bij elkaar komt, kennis en ervaringen uitwisselt en energie krijgt van de sessies, zodat zij ook zelf aan de slag willen met maatregelen.

Geraadpleegde bronnen

https://www.brabantmobiliteitsnetwerk.nl/

Contactpersoon/meer informatie

Neem contact op met het adviesteam Slim Reizen.