Praktijkvoorbeeld Betrouwbare en passende reisinformatie

Rotterdam Onderweg is een bereikbaarheidsplatform in de regio Rotterdam, dat actuele, betrouwbare en passende reisinformatie aan reizigers biedt. Rotterdam Onderweg is uniek in de aanpak omdat het specifiek de stedelijke bereikbaarheid in beeld brengt, informatie over wegverkeer en andere modaliteiten combineert en livestreams heeft van zo’n 30 verkeerscamera’s in de stad en op de Ring.

Deze informatie wordt aangeboden via de website www.rotterdamonderweg.nl en via verschillende socialemediakanalen. Rotterdam Onderweg is een initiatief van de gemeente Rotterdam, waarin samenwerkingen worden gezocht met marktpartijen en andere wegbeheerders, zoals Rijkswaterstaat.

Rotterdam Onderweg maakt de bereikbaarheid van de stad Rotterdam, en omgeving, visueel zichtbaar, aan de hand van een interactieve kaart. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Google Maps. De kaart biedt de mogelijkheid om een route te plannen en heeft verschillende opties die aan en uit te vinken zijn. Denk hierbij aan openbaarvervoerhaltes met actuele vertrektijden en live locaties van ov-voertuigen (en vaartuigen), ov-fietslocaties, waterbushaltes, fietsenstallingen en parkeergarages met daarbij de actuele beschikbaarheid. Ook geplande werkzaamheden en evenementen worden getoond op de kaart.

Rotterdam Onderweg blijft op de hoogte van incidenten, door rechtstreeks contact met de Verkeersregiekamer. Het platform meldt incidenten en updates via de site en social media. Tot slot maakt Rotterdam Onderweg ook korte video’s over werkzaamheden of aankomende evenementen met impact op de bereikbaarheid (bijvoorbeeld de Rotterdam marathon).

Aanleiding en doel

Het idee van Rotterdam Onderweg is ontstaan vanuit een televisie-programma ‘Wegwerken’ op RTV Rijnmond, dat in 2013 werd uitgezonden. De werkzaamheden in de Maastunnel zorgden voor de nodige urgentie om aan de slag te gaan met het opzetten van Rotterdam Onderweg en hiermee een informatievoorziening over de stedelijke bereikbaarheid te starten. In juni 2017 ging Rotterdam Onderweg ‘live’.

Het primaire doel van Rotterdam Onderweg is om reizigers in, om en door Rotterdam van actuele, betrouwbare en passende informatie te voorzien, zodat reizigers hun eigen keuze kunnen maken. De slogan “Weet hoe je er komt” sluit hier op aan.

Bereik en effect

Hoewel er geen kwantitatieve doelen voor Rotterdam Onderweg zijn gesteld, wordt er wel wekelijks gemonitord. Sinds de start van Rotterdam Onderweg zijn de bezoekersaantallen van de website enorm toegenomen. Vooral bij incidenten of andere verkeer beïnvloedende situaties (bijvoorbeeld sneeuwval) is een piek in de bezoekers van het platform zichtbaar.

De webpagina van Rotterdam Onderweg is tussen 15 juni 2017 en 18 april 2018 ruim 678.000 keer bezocht, waarvan 548.000 keer door unieke bezoekers. De pagina met verkeerscamera’s is het meest bekeken, zo’n 231.000 keer. Op Twitter heeft Rotterdam Onderweg inmiddels meer dan 1.000 volgers.

Deze volgers werden door middel van 1.187 berichten op de hoogte gehouden van de actuele verkeerssituatie in en om Rotterdam. Ook op Facebook zijn de volgersaantallen gestegen.

Aandachtspunten

Rotterdam Onderweg noemt de volgende aandachtspunten rondom de aanpak:

  • Het bereik van het platform kan vergroot worden door samen te werken met andere partijen in de omgeving en evenementen-organisaties. Rotterdam Onderweg werkt bijvoorbeeld samen met RTV Rijnmond en de NN Marathon Rotterdam. De website van Rotterdam Onderweg wordt ook ontsloten via andere partijen, door middel van een zogenaamd iFrame.
  • De afstemming tussen Rijkswaterstaat en steden, bijvoorbeeld in het informeren over werkzaamheden, is heel belangrijk. Werkzaamheden in de steden hebben immers ook invloed op rijkswegen en andersom. Met de Grote Onderhoudsopgave is deze afstemming helemaal essentieel voor alle partijen.

Maatregel breder inzetbaar?

De maatregel Rotterdam Onderweg is breder inzetbaar. De grootte van het platform is afhankelijk van de wensen van een project of regio. Rotterdam Onderweg geeft de volgende adviezen bij inzet van een soortgelijk platform:

  • Ga gewoon aan de slag. Het is lastig om het platform direct volledig betrouwbaar te krijgen, maar laat dit je er niet van weerhouden om aan de slag te gaan. Door aan de slag te gaan en massa te creëren, trek je ook informatie naar het platform (bijvoorbeeld projectleiders die zelf informatie aanleveren).
  • Een groot project kan helpen voor een vliegende start, omdat dan de urgentie er is.
  • Realiseer je dat er een scheiding is tussen bereikbaarheids-communicatie en projectcommunicatie. Rotterdam Onderweg communiceert bijvoorbeeld niet in detail over het waarom van de renovatie van de Maastunnel, wel over de gevolgen voor de bereikbaarheid.
  • Zorg voor intern draagvlak en zorg voor capaciteit. Er moet iemand 24/7 beschikbaar zijn voor meldingen en calamiteiten.