Rijkswaterstaat omarmt elektrisch rijden
Elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder, kunnen verder rijden en je kunt op veel meer plaatsen opladen. Arie Klut, adviseur bedrijfsvoering, is verantwoordelijk voor de verduurzaming van het wagenpark bij Rijkswaterstaat. Hij stelt dat Rijkswaterstaat ‘een voortrekkersrol moet vervullen’.
‘Al van kinds af aan ben ik een echte petrol head. Ik ben gek van auto’s. Het geluid van een ronkende V8-motor of 6-cilinder boxermotor, daar kun je me ’s nachts voor wakker maken. Maar, dat is puur hobbyisme. Voor op het circuit bijvoorbeeld, of bij een mooie klassieker-rally. Als vervoersmiddel geloof ik in het inzetten van elektrische auto’s. En gelukkig mag ik daar bij Rijkswaterstaat mijn steentje aan bijdragen.’
Bedrijfsauto’s
‘Vanuit onze afdeling Facilitair management stimuleren we collega’s om met het openbaar vervoer te reizen of met de fiets te gaan. Maar soms is de auto het beste alternatief. Bepaalde locaties zijn nu eenmaal moeilijk te bereiken, zoals sommige sluizen, bruggen of vuurtorens. En voor bepaalde functies is het überhaupt noodzakelijk om de auto in te zetten. Denk aan weginspecteurs die dag en nacht onderweg zijn, snel ter plaatse moeten zijn en veilig moeten werken. In totaal zetten we zo’n 1.500 auto’s in: grofweg 500 deelauto’s, 500 personenauto’s en 500 werkauto’s. Bij die laatste categorie moet je denken aan de pick-ups voor weginspecteurs en voertuigen die het strand op moeten voor inspecties. Op dit moment zijn 200 van onze auto’s elektrisch aangedreven.’
Bijzonder kantelpunt
‘Als adviseur ben ik mede verantwoordelijk voor de verduurzaming van het wagenpark. Hartstikke dankbaar werk, want we staan op een bijzonder kantelpunt; het moment dat we allemaal elektrisch rijden is niet ver weg. In 2028 moet de uitstoot van ons totale wagenpark naar 0 zijn teruggebracht. En dat lijkt realistisch. De elektrische auto’s die in 2010 op de markt kwamen, reden nog geen 100 kilometer op een volle batterij. Er zijn nu genoeg auto’s beschikbaar die meer dan 400 kilometer op een volle batterij kunnen.’
Voortrekkersrol
‘De komende jaren zullen er veel batterij-elektrische auto’s gaan rijden bij Rijkswaterstaat. Wij vervullen ook expliciet een voortrekkersrol: we willen dat in 2020 35% van onze auto’s elektrisch rijdt. En dat percentage gaan we ook halen. We zijn nu druk bezig om het gebruik van de auto’s te faciliteren, bijvoorbeeld door laadpalen te installeren. Dat doen we bij werknemers thuis, voor zover dat mogelijk is, en we breiden het aantal laadpunten op kantoor sterk uit.’
Creatieve collega’s
‘We ondersteunen de organisatie verder door onze medewerkers met leen- en deelauto’s kennis te laten maken met elektrisch rijden. Het mooie is dat de collega’s bij Rijkswaterstaat echt goed meedenken. Bij veel medewerkers zitten de onderwerpen milieubewustzijn en duurzaamheid natuurlijk ook in de vezels. Met collega’s denk ik bijvoorbeeld na over het slim inzetten van opgewekte energie op onze RWS-kantoren. Denk aan het plaatsen van zonnepanelen: met de energie kunnen we auto’s sneller opladen. En verder zoeken we naar mogelijkheden om operationele voertuigen, zoals de pick-ups, te verduurzamen.’
Vrije tijd
‘Ik rijd privé in een Hyundai IONIQ, een volledig elektrische auto. Juist ja: practice what you preach. Elektrisch rijden bevalt me uitstekend. Het accelereren gaat soepel, de auto is stil en ik kan de auto thuis opladen en hoef niet meer te tanken. De algemene perceptie dat je om de haverklap bij een laadpaal staat, klopt niet. Mijn auto laadt ‘s nachts op en de volgende ochtend heb ik een volle batterij, waar ik zelf de hele dag mee vooruit kan. Ik kan het met recht al mijn collega’s aanraden, en dat doe ik dan ook.’