Een blik vooruit: Living Lab Heavy Duty Laadpleinen

De afgelopen maanden waren vormend voor het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen. Wij kijken terug op een leerzame periode waarin wij met een groot aantal betrokken mensen in gesprek gingen over de toekomst van laadinfrastructuur voor het zware wegverkeer. Wij nemen u mee in de afgelopen periode en werpen een blik op de nabije toekomst.

Openheid en samen leren

Op 7 november 2022 vond de marktconsultatiebijeenkomst plaats waarbij meer dan 30 partijen werden geïnformeerd over de plannen rondom het opkomende project. Er waren gastsprekers aanwezig van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en transportbedrijf Breytner (Rotterdam). Significant (Utrecht) begeleidde de bijeenkomst. Centraal stonden de kennisvragen. De door het projectteam opgestelde vragen kregen veel steun uit de markt en zijn op onderdelen aangescherpt. Opvallend is de openheid naar ons en naar elkaar. Iedereen ervaart dat wij aan de start staan van een nieuwe ontwikkeling. Er valt nog veel te leren, maar samen kunnen wij de nodige kennis snel opdoen. Daarbij is er wel de zorg of er al voldoende elektrische vrachtwagens rijden, die publiek gaan laden, om de laadpleinen uit het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen daadwerkelijk te kunnen testen.

Aanmelding en selectie

Om uiteindelijk tot samenwerkingsovereenkomsten voor 6 laadpleinen te komen is de contracteringsprocedure in 2 fases gesplitst. Vanaf 17 februari 2023 ging de aanmeldings- en selectiefase officieel van start, met de publicatie van de relevante documenten. Deze fase stond via TenderNed open voor alle marktpartijen. Gedurende dit traject hebben wij ons gericht op 3 percelen (truckparkings, semi-publieke locaties en publiek toegankelijke locaties) met elk 2 potentiële contracten. Bijzonder aan deze fase was afstemming met de markt. Dit leverde nieuwe inzichten op hoe de samenwerkingsovereenkomst maximaal kon aansluiten bij de behoefte van de markt. En tegelijk ook borgt dat wij de data kunnen ophalen om de kennisvragen te beantwoorden. Hier is de basis gelegd voor het definitieve Kennisplan en het Monitoringsplan. Er was een ronde van vragen, gevolgd door een nota van inlichtingen. Tot onze tevredenheid ontvingen wij 10 aanmeldingen, waarbij geen enkele aanmelding een uitsluitingsgrond kende.

Dialoog en gunning

Vanaf 1 mei 2023 startte de tweede fase en zijn wij de diepte ingedoken met de dialoog- en gunningsfase. Samen met de 10 geselecteerde partijen maakten wij het Kennisplan en Monitoringsplan definitief. Daarin merkten wij dat wij met de koplopers te maken hebben en dat imago een erg belangrijk aspect is voor hun activiteiten. Zo gaf de markt mee dat zij geen behoefte heeft aan een vergoeding voor een tijdelijke noodaggregaat. 100% duurzame stroom is de norm, ook al zit je in een congestiegebied. Dit is aangepast door de ruimte te geven om te investeren in een tijdelijk batterijsysteem. Op 21 juni 2023 werden de definitieve documenten via TenderNed gepubliceerd om te komen tot inschrijvingen. Een belangrijk aspect van de inschrijvingen was de tweeledige focus op kwaliteit en prijs. Inschrijvers werden uitgenodigd om het kwalitatieve gedeelte van de inschrijving te baseren op het Kennisplan en Monitoringsplan en de gestelde eisen. Het prijsblad ging over vergoedingen voor diensten en middelen (inspannings- en resultaatverplichtingen).

Een blik vooruit

Terwijl de zomer ten einde loopt, is de inschrijvingstermijn eind augustus gesloten. September wordt een doorslaggevende maand: gepland staan de laatste gesprekken met de top 2 kandidaten uit de rangorde per perceel. Het is onze ambitie om in deze maand de gunning af te ronden en de overeenkomsten te ondertekenen, zodat wij op volle kracht vooruit kunnen vanaf 1 oktober 2023. TNO werkt ondertussen aan de data-infrastructuur om de gevraagde data vanuit het Monitoringsplan in goede orde te kunnen ontvangen.

Vooruitkijkend is er ook goed nieuws voor aanvullende experimenten. Er is namelijk een reservepot met financiële middelen beschikbaar, specifiek bedoeld voor experimenten en aanvullende activiteiten gericht op de ontsluiting van data en bijbehorende initiatieven. Daarnaast vinden er regelmatig gesprekken plaats met logistieke laadinfrastructuur initiatieven in het binnen- en buitenland om opgedane kennis uit te wisselen.