Elektrisch

Er zijn momenteel twee verschillende concepten van batterij-elektrische binnenvaartschepen. Deze worden hieronder toegelicht.

Mobile Energy Containers (MEC’s)

Er zijn nog geen binnenvaartschepen beschikbaar op de markt die uitsluitend op elektriciteit uit accu’s varen. Deze technologie bevindt zich nog in de onderzoeksfase. Wel zijn er concrete plannen voor de marktintroductie. Sinds enkele jaren wordt er gewerkt aan een concept met verwisselbare energiecontainers. Dit zijn grote accu’s in containers (Mobile Energy Containers). Deze containers hebben een capaciteit van circa 2 tot 3 MWh per container. De containers kunnen, als ze leeg zijn, dagelijks worden gewisseld voor een opgeladen exemplaar. Op die manier is het schip bijna continu operationeel beschikbaar.

De scheepseigenaren hoeven niet zelf de enorme investering van deze MEC’s te dragen. Zij hoeven alleen te zorgen voor een elektrische aandrijving. Deze wordt, ook in combinatie met diesel- of gasmotoren, al vaak toegepast. Recent is het bedrijf ZES9 opgericht om te voorzien in deze MEC’s. De scheepseigenaar koopt feitelijk elektrische stroom van ZES tegen een van te voren afgesproken elektriciteitstarief.

Flow-batteries

Een tweede batterij-elektrisch concept betreft het gebruik van zogeheten “flow-batteries”. Dit concept is gelanceerd door scheepsbouwbedrijf Port-Liner, maar is nog niet in de praktijk beproefd. Bij het gebruik van flow-batteries wordt als het ware “geladen elektrolyt” getankt, die aan boord in bunkertanks wordt opgeslagen en door de accu wordt gepompt [Portliner, 2020].

9Zero Emission Services, gelanceerd door de bedrijven ENGIE, Havenbedrijf Rotterdam, ING Bank en Wärtsilä.