Elektrisch
De functionele specificaties van elektrische vaartuigen (zie onderstaande tabel) brengen op dit moment de volgende beperkingen met zich mee:
- Actieradius: elektrische vaartuigen moeten twee keer per dag bunkeren/laden (in vergelijking met één keer per week voor diesel);
- Laad-/vultijd: het wisselen van accu’s kost extra tijd. Er moet gerekend worden met één uur per dag tijdverlies. Ter vergelijking: tanken kost een dieselschip circa één uur per twintig dagen, bij elektrisch is dat dus circa tien keer zoveel. Bij een containerschip zou dat minder kunnen zijn als de accu-containers tegelijkertijd met de lading gewisseld kunnen worden;
- (Ruimtelijk) laadvermogen: een accupakket neemt snel de ruimte van drie tot vier containers in beslag. Hierdoor kan er minder getransporteerd worden. Het ruimteverlies bedraagt circa 2% tot 5% van de ladingcapaciteit.
De bovengenoemde beperkingen vertalen zich uiteindelijk in hogere operationele kosten.
Eenheid | Conventioneel | |
---|---|---|
Vaartuigtype | M9 | |
Actieradius (40-50% margin) | Dagen | ~0,5 (bij een accucapaciteit van circa 6 MWh en een verbruik van 10,6 MWh/dag). Marge is nodig vanwege beperkt aantal wissellocaties. |
Laad-/vultijd | Mins | 1u per dag |
Laadvermogen | m3/tonnen | -2 à -5% (ten opzichte van diesel) |