Gasvormig

De functionele specificaties voor LNG-vaartuigen zijn (zie ook onderstaande tabel):

  • Actieradius: het is belangrijk dat de schepen veel gebruikt worden, zodat de LNG-brandstoftank elke één tot twee weken opnieuw gevuld kan worden. Als dat niet wordt gedaan, dan wordt de tank te warm en zal er op den duur een ophoping van hogere koolwaterstoffen ontstaan. Deze moet dan apart verwijderd worden. De bunkerfrequentie is circa 50% hoger dan voor dieselvaartuigen. Dit vertaalt zich in tijdverlies en dus ook minder transport. Bij gebruik van bio-LNG zal dit risico kleiner zijn, omdat bio-LNG over het algemeen een lager aandeel zwaardere koolwaterstoffen bevat;
  • Laad-/vultijd: vergelijkbaar met diesel;
  • (Ruimtelijk) laadvermogen: vergelijkbaar met diesel.

Andere relevante factoren zijn:

  • Een grotere complexiteit: de complexiteit van varen op LNG is groter dan varen op diesel, vanwege de cryogene LNG-opslag en de dual-fuel motoren. Dit leidt ook tot een meerprijs van circa € 1 miljoen op de aandrijflijn en brandstofopslag;
  • Hogere methaanemissies: de gebruikte motortechniek (dual-fuel met gastoevoer in het “manifold”) heeft als voordeel dat er geen aparte NOx-nabehandeling nodig is om de Stage V emissie-eisen te halen. Het leidt wel tot hoge(re) methaanemissies, waardoor er qua broeikasgasemissies geen voordeel is ten opzichte van dieselmotoren.
TABEL 10: FUNCTIONELE SPECIFICATIES REFERENTIE-VAARTUIG gasvormig
Eenheid Conventioneel
Vaartuigtype M9

Actieradius (15% margin)

Dagen 9 (bij een tankinhoud van 21 ton en een verbruik van 2 t/dag)
Laad-/vultijd Mins vergelijkbaar met diesel
Laadvermogen m3/tonnen vergelijkbaar met diesel