Conventioneel (benzine, diesel, LPG)
Selectie referentie-vaartuig conventioneel
De TCO-berekeningen worden gemaakt voor een groot binnenvaartschip van het Rijkswaterstaat-formaat M910 in 24-uursservice. Dit is een verlengd Groot Rijnschip met een laadvermogen van 3.301-4.000 ton11. Dit soort schepen wordt in Europa veel gebruikt voor internationaal vervoer.
Enkele relevante specificaties van dit type schip en gebruikte uitgangspunten voor de TCO zijn:
- De hoofdmotor heeft een vermogen van 1.125 kW;
- Het vaartuig is bijna het hele jaar operationeel met circa 6.000 draaiuren per jaar12.
Aannames (energiedrager-specifiek)
Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Kostensoort | Onderwerp | Kostenkentallen |
---|---|---|
Directe kosten | Aanschafprijs diesel aandrijving in vaartuig (“bare vessel”) | € 700.000 |
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) | € 0 | |
Brandstofkosten | Brandstofverbruik | 2,0 t/dag |
Brandstofprijs, totaal | Circa 14,5 €/GJ, bestaande uit:
|
Resultaten
Varen op diesel kost dagelijks grofweg € 1.500. Het overgrote deel van de kosten bestaat uit brandstofkosten (circa 80%).
Figuur 1: TCO Verlengd Groot Rijnschip - conventioneel
10De binnen- of rivierscheepvaart is in Europa opgedeeld in CEMT-klassen om de afmetingen van vaarwegen in West-Europa op elkaar af te stemmen. De Rijkswaterstaat-klassen voor vaartuigen zijn hier op afgestemd, maar de indeling is nauwkeuriger. Dit betekent er wordt gedifferentieerd naar meer vaartuig-klassen.
11Lengte: 135 meter; breedte: 11,4 meter; diepgang geladen: 3,5 meter.
12300 dagen/jaar * 20 uren/dag.