Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Selectie referentie-vaartuig conventioneel

De TCO-berekeningen worden gemaakt voor een groot binnenvaartschip van het Rijkswaterstaat-formaat M910 in 24-uursservice. Dit is een verlengd Groot Rijnschip met een laadvermogen van 3.301-4.000 ton11. Dit soort schepen wordt in Europa veel gebruikt voor internationaal vervoer.

Enkele relevante specificaties van dit type schip en gebruikte uitgangspunten voor de TCO zijn:

  • De hoofdmotor heeft een vermogen van 1.125 kW;
  • Het vaartuig is bijna het hele jaar operationeel met circa 6.000 draaiuren per jaar12.

Aannames (energiedrager-specifiek)

Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel 2: Aannames en kostenkentallen voor TCO voorbeeld-vaartuig conventioneel
Kostensoort Onderwerp Kostenkentallen
Directe kosten Aanschafprijs diesel aandrijving in vaartuig (“bare vessel”) € 700.000
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) € 0
Brandstofkosten Brandstofverbruik 2,0 t/dag
Brandstofprijs, totaal Circa 14,5 €/GJ, bestaande uit:
  • 13,5 €/GJ productiekosten;
  • 0 €/GJ compressie-/liquefactiekosten;
  • 1 €/GJ distributie/bunkering.

Resultaten

Varen op diesel kost dagelijks grofweg € 1.500. Het overgrote deel van de kosten bestaat uit brandstofkosten (circa 80%).

Figuur 1: TCO Verlengd Groot Rijnschip - conventioneel

Figuur 1 TCO Verlengd Groot Rijnschip - conventioneel

10De binnen- of rivierscheepvaart is in Europa opgedeeld in CEMT-klassen om de afmetingen van vaarwegen in West-Europa op elkaar af te stemmen. De Rijkswaterstaat-klassen voor vaartuigen zijn hier op afgestemd, maar de indeling is nauwkeuriger. Dit betekent er wordt gedifferentieerd naar meer vaartuig-klassen.

11Lengte: 135 meter; breedte: 11,4 meter; diepgang geladen: 3,5 meter.

12300 dagen/jaar * 20 uren/dag.