Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)
Selectie referentie-vaartuig hoge-mix biobrandstoffen
De TCO berekeningen worden gemaakt voor een binnenvaartschip van het formaat M9. Er worden twee groepen dieselvervangers onderscheiden:
- Fatty Acid Methyl of Ethyl Esters, ook vaak aangeduid met FAME of FAEE. De varianten worden vaak aangeduid met de grondstof, gevolgd door de letters ME van Methyl Ester:
- UCOME: Used Cooking Oil Methyl Ester;
- SME: Soja Been Methyl Ester;
- RME: Rapeseed Methyl Ester;
- PME: Palm oil Methyl Ester;
- Hydrotreated Vegetable Oil, ofwel HVO. Dit is een zogenaamde paraffine diesel, die vaak gemaakt wordt van dezelfde grondstoffen als de eerste groep, maar een ander proces kent.
Deze dieselvervangers kunnen min of meer direct in een dieselmotor in een hoge blend of pure biobrandstof gebruikt kunnen worden. Bij hoge blends zijn er in de praktijk echter flinke beperkingen vanwege de (vaak minder goede) brandstofeigenschappen en de regelgeving:
- De methyl esters worden meestal beperkt tot hooguit B20 of B30 (20% respectievelijk 30% methyl esters), afhankelijk van het motortype;
- Voor HVO is er vaak geen restrictie, maar dit varieert wel per motortype. In de praktijk werd er de laatste jaren vaak HVO30, HVO50 en HVO100 (respectievelijk 30%, 50% en 100% HVO) gebruikt.
Aannames (energiedrager-specifiek)
Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn hieronder opgenomen.
Kostensoort | Onderwerp | Kostenkentallen |
---|---|---|
Directe kosten | Aanschafprijs aandrijving vaartuig (“bare vessel”) | € 700.000 |
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) | geen | |
Brandstofkosten HVO | Brandstofverbruik | 85 GJ/dag of 1,94 t/dag |
Brandstofprijs | 29 €/GJ, bestaande uit:
|
|
Brandstofkosten FAME (uitgangspunt UCO – “used cooking oil”) |
Brandstofverbruik | 85 GJ/dag, 2,3 t/dag |
Brandstofprijs | 21-27 €/GJ, bestaande uit:
|
Resultaten
De TCO voor hoge-mix biobrandstoffen wordt voor het grootste deel bepaald door de brandstofprijzen. Er zijn geen verdere aanpassingen nodig aan het vaartuig. De eindgebruiker die een hoge mix of pure duurzame brandstof wil, hoeft dus over het algemeen alleen de brandstofmeerprijs (ten opzichte van diesel) te betalen plus een opslag voor extra handelingskosten en winst.
Onderstaande figuur laat zien dat hoge mix vloeibare biobrandstoffen maar beperkt duurder zijn dan diesel. Dit komt omdat de ingezette biobrandstof ook wordt aangemeld onder de verplichting van het wegtransport (HBE-waarde). De binnenvaartondernemer betaalt maar een deel van de meerkosten.
Figuur 5: TCO Verlengd Groot Rijnschip - vloeibare biobrandstof (hoge mixen)