Elektrisch

Selectie referentie-vaartuig elektrisch

De TCO berekeningen worden gemaakt voor een binnenvaartschip van het formaat M9.

Aannames (energiedrager-specifiek)

Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn hieronder opgenomen.

TABEL 3: AANNAMES EN KOSTENKENTALLEN VOOR TCO referentie-VAARTUIG elektrisch
Kostensoort Onderwerp Kostenkentallen
Directe kosten Aanschafprijs aandrijving in vaartuig (“bare vessel”) € 700.000
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) Circa € 200.000 (tussen € 100.000 en € 400.000 afhankelijk van type aandrijflijn)
Brandstofkosten Brandstofverbruik 9,5 MWh/dag (34 GJ/dag)
Brandstofprijs, totaal 90 €/GJ, bestaande uit:
  • 16,7 €/GJ productiekosten;
  • 0 €/GJ compressie-/liquefactiekosten;
  • 73 €/GJ accu-investering en accu-container wisselen.

Resultaten

Accu-elektrische binnenvaartschepen zijn voorlopig fors (meer dan twee keer) duurder dan een conventioneel vergelijkbaar schip (zie onderstaande figuur). Dit komt onder andere door de additionele aanschafkosten van accu-containers13. Veel bepalender voor de meerkosten van elektrisch varen zijn echter de hierdoor ontstane extra operationele kosten als gevolg van verlies van laadvermogen en tijd. De accu’s nemen ruimte in beslag en hierdoor kan minder getransporteerd worden. Ook neemt het extra tijd in beslag om de accu’s te laden of te wisselen. Verder leidt het tot één uur per dag tijdverlies voor het wisselen van accu’s14. De precieze kosten hiervan zijn nog niet bekend. In eerdere studies volgde dat 260 €/MWh een realistische inschatting is [Abma, 2019a].

De totale “systeemkosten” zullen ook dalen, naarmate er meer schepen overstappen op batterij-elektrisch. Dan zullen meerdere schepen van dezelfde infrastructuur profiteren en zal de verhouding accu’s aan wal ten opzichte van accu’s aan boord gunstiger worden [Abma, 2019a]. Desondanks blijven accu-elektrische binnenvaartschepen in 2030 waarschijnlijk economisch minder aantrekkelijk dan diesel.

Figuur 2: TCO Verlengd Groot Rijnschip - elektrisch

Figuur 2 TCO Verlengd Groot Rijnschip - elektrisch

13Mits deze kosten aan het schip worden toegekend, en niet aan een investeringsmaatschappij die deze containers verhuurt, waardoor de kosten in feite in de operationele kosten vallen.

14In vergelijking met diesel: één uur per week.