Gasvormig

Selectie referentie-vaartuig gasvormig

De TCO berekeningen worden gemaakt voor een binnenvaartschip van het formaat M9.

Aannames (energiedrager-specifiek)

Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn hieronder opgenomen. Deze gelden voor LNG. CNG is niet een optie voor de binnenvaart, omdat de energiedichtheid te laag is.

TABEL 5: AANNAMES EN KOSTENKENTALLEN VOOR TCO referentie-vaartuig gasvormig (LNG)
Kostensoort Onderwerp Kostenkentallen
Directe kosten Aanschafprijs aandrijving vaartuig (“bare vessel”) € 700.000
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) € 1.500.000
Brandstofkosten LNG Brandstofverbruik 85 GJ/dag of 1,74 t/dag
Brandstofprijs 6,1 €/GJ, bestaande uit:
  • 3,3 €/GJ productiekosten;
  • 2,8 €/GJ distributie/bunkering.
Brandstofkosten
Bio-LNG
Brandstofprijs 25 €/GJ, bestaande uit:
  • 22 €/GJ productiekosten;
  • 2,8 €/GJ distributie/bunkering.

Resultaten

De kosten van de aandrijflijn inclusief de tanks aan boord van het schip zijn voor LNG veel hoger dan voor een vergelijkbaar conventioneel schip (diesel) (circa € 1,5 miljoen meerprijs). Fossiele LNG is daarentegen heel goedkoop en de komende jaren worden ook geen grote prijsstijgingen verwacht. Bio-LNG is momenteel wel kostbaar, waarschijnlijk vooral vanwege de lage productiecapaciteit. Als de waarde van de hernieuwbare brandstofeenheden wordt meegerekend, dan hoeft de prijs die de eindgebruiker betaalt waarschijnlijk niet veel hoger te zijn dan die van fossiele LNG. De meerprijs zal ook afhangen van vraag en aanbod.

Figuur 4: TCO Verlengd Groot Rijnschip - gasvormig. Bio-LNG op basis van ruwe inschatting bulk leverprijs (excl. HBE waarde)

Figuur 4 TCO Verlengd Groot Rijnschip - gasvormig