Gasvormig
Selectie referentie-vaartuig gasvormig
De TCO berekeningen worden gemaakt voor een binnenvaartschip van het formaat M9.
Aannames (energiedrager-specifiek)
Enkele voor de TCO relevante en energiedrager-specifieke aannames van dit schip zijn hieronder opgenomen. Deze gelden voor LNG. CNG is niet een optie voor de binnenvaart, omdat de energiedichtheid te laag is.
Kostensoort | Onderwerp | Kostenkentallen |
---|---|---|
Directe kosten | Aanschafprijs aandrijving vaartuig (“bare vessel”) | € 700.000 |
Additionele vaartuigkosten (“opbouw/ombouw”) | € 1.500.000 | |
Brandstofkosten LNG | Brandstofverbruik | 85 GJ/dag of 1,74 t/dag |
Brandstofprijs | 6,1 €/GJ, bestaande uit:
|
|
Brandstofkosten Bio-LNG |
Brandstofprijs | 25 €/GJ, bestaande uit:
|
Resultaten
De kosten van de aandrijflijn inclusief de tanks aan boord van het schip zijn voor LNG veel hoger dan voor een vergelijkbaar conventioneel schip (diesel) (circa € 1,5 miljoen meerprijs). Fossiele LNG is daarentegen heel goedkoop en de komende jaren worden ook geen grote prijsstijgingen verwacht. Bio-LNG is momenteel wel kostbaar, waarschijnlijk vooral vanwege de lage productiecapaciteit. Als de waarde van de hernieuwbare brandstofeenheden wordt meegerekend, dan hoeft de prijs die de eindgebruiker betaalt waarschijnlijk niet veel hoger te zijn dan die van fossiele LNG. De meerprijs zal ook afhangen van vraag en aanbod.
Figuur 4: TCO Verlengd Groot Rijnschip - gasvormig. Bio-LNG op basis van ruwe inschatting bulk leverprijs (excl. HBE waarde)