Generatoren (HDO, ook: industrie en bouw)

Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Conventionele dieselaggregaten zijn in vergelijking met de alternatieven (elektrisch, waterstof, hybride) relatief goedkoop in aanschaf, maar hebben vaak wel hogere brandstofkosten. Een 50 kVA aggregaat kost bijvoorbeeld rond de € 10.000 in aanschaf, en verbruikt op vol vermogen rond de 12,5 liter per uur. De dieselprijs voor NRMM machines is circa 1,12 €/l (excl. BTW).

Gasvormig (CNG, LNG)

CNG en LNG zijn minder gangbaar dan dieselgeneratoren, maar zijn wel beschikbaar. CNG en LNG generatoren zijn duurder in aanschaf dan dieselgeneratoren, maar de brandstofkosten zijn lager [WarrenCAT, 2019]. Exacte aanschafprijzen zijn niet beschikbaar, maar het verschil met conventioneel zal naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als bij voertuigen in het wegtransport.

De meerkosten van CNG/LNG voertuigen in wegvervoer liggen rond € 40.000.De brandstofkosten van CNG zijn ongeveer 12% lager dan voor diesel10. De brandstofkosten van LNG zijn ongeveer 10% lager dan voor diesel11.

Elektrisch

Batterij-elektrisch

Het eerder genoemde GreenBattery aggregaat met 50 kVA vermogen en 300 kWh batterijcapaciteit kost volgens de fabrikant circa € 300.000 om te produceren, en kan volgens de fabrikant qua kosten concurreren met een dieselaggregaat [GreenBattery-1, 2019]. Een vergelijkbaar dieselaggregaat (50 kVA) kost echter in aanschaf rond de €10.000 en heeft op vol vermogen een verbruik van ongeveer 12,5 liter per uur. Het batterij-elektrische aggregaat zal dus voor langere tijd tegen significant lagere bedrijfskosten moeten kunnen draaien om zichzelf terug te verdienen. Vaak worden generatoren geleased tegen een vast bedrag per dag/week.

Hybride-elektrisch

De fabrikant van De Groene Aggregaat heeft een kostenvergelijking gemaakt tussen een conventioneel 45 kVA dieselaggregaat en een 45 kVA hybride aggregaat [De Groene Aggregaat-1, 2019]. Het hybride systeem is voorzien van een 60 kVA dieselaggregaat (Caterpillar), zes REC zonnepanelen van 280 Wattpiek per stuk, een 45 kVA omvormer 3 fase (Victron) en een 640 Ah Lithium-Ion accupakket (Super-B). Op basis van 168 gebruiksuren per week zijn de kosten voor het conventionele dieselaggregaat € 2.032 (€ 350 huur plus € 1.682 brandstof). De kosten voor het hybride aggregaat zijn voor dezelfde inzet € 1.307 per week (€ 861 huur plus € 446 brandstof).

In de berekening wordt rekening gehouden met een verbruiksreductie van circa 75% (hybride versus conventioneel). Dit is niet representatief voor alle inzetmogelijkheden en de brandstofwinst hangt sterk af van de inzet. De brandstofreductie zal voornamelijk hoog zijn als de energievraag gemiddeld laag is, met af en toe hoge pieken. Bij een constant hoge energievraag, die goed past bij het vermogen van het conventionele aggregaat, zal de brandstofwinst echter minimaal zijn. Het hybride systeem heeft dan relatief weinig voordeel ten opzichte van het conventionele aggregaat. De zonnepanelen dragen hooguit een paar procent bij aan de energieopbrengst.

Waterstof

De kosten van een stroomaggregaat op waterstof zijn € 40 per draaiuur (5 kVA generator). Dit is vergelijkbaar met het dagtarief van de huur van een vergelijkbaar dieselaggregaat. Exacte aanschafkosten zijn niet bekend, maar zullen naar verwachting vele malen hoger liggen dan een vergelijkbaar dieselaggregaat, aangezien de technologie relatief nieuw is. De kosten zullen naar verwachting afnemen als de aggregaten op grotere schaal worden toegepast. De investeringskosten zijn terug te verdienen door de lagere brandstofkosten van waterstof ten opzichte van diesel.

Deze technologie staat op de Energielijst (2020, brandstofcelsysteem code 231101) en komt daarom, onder voorwaarden, in aanmerking voor de regeling Energie Investeringsaftrek (EIA). Dit betekent dat een bedrijf een extra bedrag ter grootte van 45% (2020) van het investeringsbedrag ten laste mag brengen van de bedrijfswinst [Stimular.nl, 2020].

Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)

HVO is iets duurder per liter dan reguliere diesel, ongeveer € 0,15 per liter. De energiewaarde per kilogram van HVO is marginaal hoger dan diesel, maar de dichtheid van HVO is lager dan reguliere diesel. Dit resulteert in een lagere energiewaarde per liter brandstof, namelijk 33,31 MJ/liter voor HVO tegen 36,08 MJ/liter voor diesel (7,7% lagere energiewaarde per liter). Dat betekent dat, bij een gelijke efficiëntie, het literverbruik van HVO circa 8% hoger zou liggen. HVO zorgt echter voor een hogere efficiëntie, waardoor het literverbruik in de praktijk 2% tot 5% hoger uitkomt [Grondig, 2018]. De verbruikskosten van HVO zullen hierdoor circa 18% tot 21% hoger zijn ten opzichte van diesel.

10De prijs van CNG lag 2019 rond 0,97 €/kg (excl. BTW) en circa 1.12 €/l (excl. BTW) voor diesel. De verbrandingswaarde van CNG is 49,2 MJ/kg; diesel is 43,1 MJ/l. Aangenomen is een brandstofefficiëntie van diesel van 44% en CNG van 38%.

11De prijs van LNG lag 2019 rond 1 €/kg (excl. BTW) en circa 1.12 €/l (excl. BTW) voor diesel. De verbrandingswaarde van LNG is 49,2 MJ/kg; diesel is 43,1 MJ/l. Aangenomen is een brandstofefficiëntie van diesel van 44% en LNG van 38%.