Graafmachines en laadschoppen (bouw)

Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Behalve landbouwtrekkers, is er in het haalbaarheidsonderzoek naar de elektrificatie van zware mobiele voertuigen [TNO, 2020] ook onderzoek gedaan naar elektrische graafmachines. Als uitgangspunt is gekozen voor de Caterpillar 326 F/L rupsgraafmachine. Dit is een 26 tons graafmachine met een 152 kW dieselmotor, die circa € 330.000 kost (CAPEX). De jaarlijkse energiekosten van deze machine bedragen circa € 28.000 (OPEX). Er wordt in de studie uitgegaan van een afschrijvingsperiode van tien jaar.

Gasvormig (CNG, LNG)

Exacte aanschafprijzen van LNG-graafmachines zijn niet beschikbaar, maar het verschil met conventioneel zal naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als bij voertuigen in het wegvervoer. De meerkosten van CNG/LNG-voertuigen in het wegvervoer liggen rond € 40.000. De brandstofkosten van LNG zijn ongeveer 10% lager dan van diesel15.

Elektrisch

Een elektrische variant van de bovengenoemde diesel rupsgraafmachine kost in de haalbaarheidsstudie van [TNO, 2020] in aanschaf circa € 500.000, € 450.000 inclusief MIA-aftrek (CAPEX). De jaarlijkse energiekosten voor deze machine zijn circa € 12.000 (OPEX). Net als bij de dieselvariant wordt uitgegaan van een afschrijfperiode van tien jaar. Dit resulteert in een terugverdientijd van circa zeven jaar.

Twee variabelen die veel impact hebben op de economische berekening zijn de elektriciteitsprijs en de accuprijs, zie ook hierboven hoofdstuk 2.3.4.3.

Waterstof

Op dit moment zijn er nog geen betrouwbare gegevens beschikbaar over de kosten van waterstoftrekkers.

Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)

HVO is ongeveer € 0,15 duurder dan reguliere diesel. Daarnaast ligt het verbruik in liters in de praktijk enkele procenten hoger dan diesel.

15De prijs van LNG lag 2019 rond 1 €/kg (excl. BTW) en circa 1,12 €/l (excl. BTW) voor diesel. De verbrandingswaarde van LNG is 49,2 MJ/kg; diesel is 43,1 MJ/l. Aangenomen is een brandstofefficiëntie van diesel van 44% en LNG van 38%.