Landbouwtrekkers (landbouw)

Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

In een haalbaarheidsonderzoek naar de elektrificatie van zware mobiele voertuigen [TNO, 2020], wordt een 114 kW Valtra N154 dieseltrekker vergeleken met een elektrische equivalent. In deze studie wordt uitgegaan van circa €162.000 aanschafkosten (CAPEX) en circa € 12.000 energiekosten voor een dieseltrekker.

Gasvormig (CNG, LNG)

De in sectie 2.2.4.2 genoemde New Holland T6.180 Methane Power is een CNG-trekker die eventueel ook op 100% bio-methaan kan rijden. De aanschafprijs van dit voertuig is niet bekend, maar het verschil met conventioneel zal naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als bij wegvervoer. De meerkosten van CNG/LNG voertuigen in wegvervoer liggen rond € 40.000. De brandstofkosten van CNG zijn ongeveer 12% lager dan voor diesel12. De brandstofkosten van bio-CNG (bio-methaan) zijn ongeveer 5% lager dan van diesel13.

Elektrisch

In bovengenoemd haalbaarheidsonderzoek van TNO [TNO, 2020] wordt op basis van de 114 kW Valtra N154 dieseltrekker een elektrische variant geconfigureerd op basis van het waargenomen vermogen en energieverbruik van een gemiddelde daginzet. Hieruit volgt een elektrische trekker met 64 kW nominaal vermogen, 145 kW piekvermogen en een bruikbare batterijcapaciteit van 180kWh, met een prijs van circa € 232.000, inclusief € 210.000 MIA-aftrek14 (CAPEX). De jaarlijkse energiekosten zijn circa € 5.000 (OPEX). Uitgaande van een afschrijvingstermijn van tien jaar heeft de elektrische trekker een gunstige terugverdientijd van circa zeven jaar.

Twee variabelen die veel impact hebben op de economische berekening zijn de elektriciteitsprijs en de accuprijs [TNO, 2020]:

  • De elektriciteitsprijs voor grootverbruikers is vanaf circa 0,05 €/kWh; dat is exclusief de vergoeding voor de aansluitkosten. Temeer omdat het in het geval van werkzaamheden vaak een tijdelijke aansluiting betreft, kan dit leiden tot een grote toeslag van bijvoorbeeld 0,10 tot 0,20 €/kWh. Dit heeft vanzelfsprekend een significante invloed op de terugverdientijd die daardoor ook sterk afhangt van de specifieke toepassing van de machine. De terugverdientijd kan in zeer gunstige omstandigheden (accuprijs 250 €/kWh en elektriciteitsprijs van 0,10 €/kWh) teruggedrongen worden tot 2,8 jaar, terwijl deze in zeer ongunstige omstandigheden (accuprijs 500 €/kWh en elektriciteitsprijs van 0,25 €/kWh) kan oplopen tot 23 jaar;
  • In combinatie met de verwachte prijsdaling van batterijpakketten zal de terugverdientijd verder afnemen.

Waterstof

Op dit moment zijn er nog geen betrouwbare gegevens beschikbaar over de kosten van waterstoftrekkers.

Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)

HVO is ongeveer € 0,15 duurder dan reguliere diesel. Daarnaast ligt het verbruik in liters in de praktijk enkele procenten hoger dan diesel.

12De prijs van CNG lag 2019 rond 0,97 €/kg (excl. BTW) en circa 1,12 €/l (excl. BTW) voor diesel. De verbrandingswaarde van CNG is 49,2 MJ/kg; diesel is 43,1 MJ/l. Aangenomen is een brandstofefficiëntie van diesel van 44% en CNG van 38%.

13De prijs van CNG lag 2019 rond 1,07 €/kg (excl. BTW) en circa 1.12 €/l (excl. BTW) voor diesel. De verbrandingswaarde van CNG is 49,2 MJ/kg; diesel is 43,1 MJ/l. Aangenomen is een brandstofefficiëntie van diesel van 44% en CNG van 38%.

14De Milieu-investeringsaftrek (MIA) is een subsidie op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers. De MIA biedt de mogelijkheid tot 36% van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst. Het percentage van de aftrek is afhankelijk van de milieueffecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel [Belastingdienst, 2020]