Landbouwtrekkers (landbouw)

Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Bij moderne landbouwtrekkers is diesel veruit de meest gebruikte brandstof. Landbouwtrekkers zijn beschikbaar in vele soorten en maten, met motorvermogens tussen de 15 en 300 kW, met uitschieters tot 475 kW.

Gasvormig (CNG, LNG)

Mono-Fuel CNG

New Holland biedt met de T6.180 Methane Power een oplossing met een motorvermogen van 132 kW. Dit voertuig heeft een methaantank van 300 liter (ofwel 50 kg) en kan in principe ook met 100% bio-methaan rijden. De tankinhoud is genoeg voor een halve dag inzet [NewHolland, 2018].

Dual-fuel (methaan/diesel)

De dual-fuel motor is in feite een dieselmotor die is aangepast om - in dit geval - methaan te kunnen verbranden. Hierbij wordt een kleine dieselinjectie gebruikt om de ontsteking te verzorgen, in plaats van een vonk zoals het geval is bij de 100% methaan motor. Valtra heeft een kleine serie N101 dual-fuel trekkers gemaakt met 75 kW motorvermogen en een 200 bar methaantank van 170 liter. De verhouding methaan/diesel verbruik is ongeveer 87%/13%. Met deze hoeveelheid methaan kan de trekker drie tot vier uur werken. Als de methaantank leeg is, dan kan de trekker verder op 100% diesel [Boerderij.nl, 2010].

Elektrisch

Kabel-elektrisch

John Deere toonde in 2018 een autonome, elektrische trekker van 400 pk (300 kW), waarbij de elektriciteit afkomstig is van het elektriciteitsnet, niet van een accupakket. Dat kan dankzij een slimme constructie van een op- en afrollende verlengkabel [Boerderij.nl, 2010] Dit model is nog niet commercieel beschikbaar.

Batterij-elektrisch

Het aantal batterij-elektrische trekkers dat op dit moment wordt aangeboden is beperkt, en betreft kleinere modellen, zoals de Rigitrac SKE50 (50 kW e-motor, 80 kWh batterij). Deze trekker kan volgens de fabrikant ongeveer drie tot vijf uur werken op één batterijlading [Hissink, 2020].

Er zijn in de afgelopen jaren enkele batterij-elektrische prototypes gepresenteerd, zoals de John Deere SESAM in 2015 (2x 150 kW e-motor, 130 kWh batterij) en de Fendt E100 Vario in 2017 (150 kW, 100 kWh) [LandbouwMechanisatie, 2016] [Boerderij.nl-1, 2019]. Deze prototypes kunnen volgens opgave van de fabrikant tot maximaal vijf uur werken op één batterijlading. Echter, op continu vol motorvermogen zijn de batterijen van deze voertuigen theoretisch binnen respectievelijk 26 en 40 minuten leeg.

Daarnaast is er een studie uitgevoerd naar de haalbaarheid van een elektrische trekker op basis van de Valtra N154 tractor met Agco Power 49 AWF dieselmotor (114 kW). In deze studie werd geconcludeerd, dat zowel qua gewicht als volume een batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 360 kWh (het vastgestelde maximale energieverbruik in een dag) niet in te passen is. Een pakket met een bruikbare capaciteit van circa 180 kWh (het gemiddelde energieverbruik per dag) zou qua volume goed moeten passen, maar voegt wel ruim 500 kg aan gewicht toe. [TNO, 2020].

Figuur 2: Valtra N154 tractor [TNO, 2020]

Figuur 2 Valtra N154 tractor [TNO, 2020]

Waterstof

Hoewel Allis-Chalmers in 1959 al een prototype trekker presenteerde met waterstof-brandstofcel zijn landbouwtrekkers op waterstof nagenoeg niet beschikbaar. New Holland heeft met de NH2 een prototype brandstofcel trekker ontwikkeld met een vermogen van 100 kW, en een brandstoftank met een capaciteit van 8,2 kg waterstof [NewHolland-2, 2011]. Dit is goed voor ongeveer 130 kWh elektrische energie. Vergeleken met de elektrische Fendt E100 Vario – die 1,5 keer het motorvermogen heeft – is dit een factor 1,3 meer bruikbare elektrische energie. Naar verwachting zal dit voertuig dan ook 1,3 tot twee keer langer kunnen werken, dus maximaal 6,5 tot tien uur.

Daarnaast is het Nederlandse bedrijf H2Trac van plan om (autonome) waterstof tractoren te produceren. Het eerste voertuig op waterstof verwachten ze medio 2021 klaar te hebben [H2Trac, 2020].

Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)

Voor landbouwtrekkers wordt een aantal verschillende biobrandstoffen verkend. De meest recente oplossingen op het gebied van high blend biobrandstoffen zijn bio-methaan, dual fuel (bio-methaan – diesel) en HVO.

100% HVO

100% HVO is een goed alternatief voor diesel, mits de motor door de fabrikant is vrijgegeven voor brandstoffen die aan de EN15940-norm voldoen. CNH industrial (onder andere New Holland, Case IH, Steyr) geeft bijvoorbeeld aan dat EN15940-brandstoffen voor de nieuwste moto­ren voor “on road” toepassingen zijn toegela­ten, maar nog niet voor “off road”. Deutz geeft aan dat bij alle Deutz-motoren zonder uitlaatgasnabehandelingsunit en alle Stage IV-motoren EN15940-brandstoffen zijn toegelaten (vanaf 2020 is de nieuwe Stage-V wetgeving van kracht). John Deere geeft een volledige toelating voor de nieuwste motoren, maar niet voor oudere generaties [Grondig, 2018].