Vorkheftrucks (industrie)

Conventioneel (benzine, diesel, LPG)

Vorkheftrucks rijden veel op LPG (circa 55% van alle niet ZE-vorkheftrucks), vooral voor toepassingen binnen. Daarnaast rijden vorkheftrucks veel op diesel (overige 45% van de niet ZE-vorkheftrucks). Vorkheftrucks zijn beschikbaar in een groot bereik van hefcapaciteit, van 1.000 tot boven 30.000 kg.

Gasvormig (CNG, LNG)

Vorkheftrucks op CNG of LNG zijn voor zover bekend niet beschikbaar.

Elektrisch

Er zijn verschillende elektrische vorkheftruck modellen beschikbaar, met een hefcapaciteit tot ongeveer 20.000 kg. De systeemvoltages blijven onder de 100 volt, waardoor snelladen niet mogelijk is. Een groot voordeel is natuurlijk dat lokaal geen emissies uitgestoten worden uit de uitlaat. Een nadeel kan de laadfrequentie en laadduur zijn waardoor een heftruck mogelijk minder lang inzetbaar is. Het is momenteel niet bekend hoeveel elektrische vorkheftrucks in Nederland zijn.

Waterstof

Er zijn enkele fabrikanten die in kleine aantallen brandstofcel-vorkheftrucks produceren, zoals Toyota en Linde [Toyota, 2020] [Linde, 2020]. Vooral in de Verenigde Staten worden brandstofcel-vorkheftrucks al op grote schaal ingezet: in 2018 waren er daar meer dan 20.000 vorkheftrucks met brandstofcel in bedrijf [EERE, 2018]. In Europa lopen er een aantal onderzoeksprojecten waarbij brandstofcel-vorkheftrucks worden ingezet, waarvan Hylift-Europe met 200 voertuigen de grootste is [Hylift, 2018]. De Rijksoverheid heeft een subsidie toegekend aan de ontwikkeling van een bouwmachine op waterstof en een elektrische Sherpa 300 Eco kniklader [RVO, 2019].

Vloeibare biobrandstoffen (hoge mixen)

Bio-LPG

Een alternatieve brandstof voor LPG heftrucks is bio-LPG, mits het voldoet aan de gestelde norm voor LPG, EN 589. Bio-LPG wordt gemaakt van een combinatie van afval, residuen en plantaardige olie, en kan tot 100% bio-aandeel bevatten.

HVO

Een alternatieve brandstof voor diesel heftrucks kan mogelijk 100% HVO zijn, mits de motor door de fabrikant is vrijgegeven voor de EN15940 norm. Een 20- tot 50-procent blend van HVO in diesel voldoet wel aan de EN590 norm en is dus officieel toegelaten voor alle dieselmotoren [Grondig, 2018].

FAME

Naast HVO is ook FAME (Fatty Acid Methyl Esters) beschikbaar als bio-alternatief voor diesel. Voor hogere percentages FAME in diesel gelden andere normen: EN16734 voor B10, EN16709 voor B20 en B30 en EN14214 voor B100. Deze zijn niet altijd geschikt voor alle dieselvoertuigen en moet door de fabrikant vrijgegeven worden.