Bestelwagens

Bestelwagens vormen met ruim 950.000 (actieve) voertuigen de grootste groep bedrijfsmotorvoertuigen (circa 80%). Naast een kleine groep benzine en LPG auto’s, rijdt bijna de gehele vloot op diesel (zie Figuur 11). Ten opzichte van een jaar eerder nam het aantal bestelwagens in 2020 met 1,6% toe. In de volgende paragrafen wordt per energiedrager gekeken naar de ontwikkelingen.

Figuur 11 Aantal actieve bestelwagens in de Nederlandse vloot

Figuur 11: Aantal actieve bestelwagens in de Nederlandse vloot & historische ontwikkeling (RDW, 2022)

Conventioneel

  • Conventionele aandrijvingen zijn vooralsnog dominant onder bestelwagens. Het merendeel van de bestelwagens rijdt op diesel, gevolgd door benzine. Het aantal conventionele bestelwagens groeit gestaag door.

Elektrisch

  • Het aantal volledig elektrische bestelwagens is de afgelopen jaren snel gegroeid. Eind 2021 telde Nederland 8.916 elektrische bestelwagens.
  • In het Klimaatakkoord is de ambitie beschreven om 115.000 zero-emissie bestelwagens in 2030 in de vloot te hebben. In welke mate de genoemde ambitie realistisch is op basis van de huidige vlootdynamiek (nieuwverkoop, export en sloop) moet nog nader worden onderzocht. Daarnaast is er de komende jaren ook subsidie beschikbaar om deze ingroei te stimuleren23.

Waterstof

  • Het aantal waterstof bestelwagens is op dit moment nog erg laag. Volgens de RDW waren er op 1 januari 2021 nog maar 12 geregistreerd in Nederland.
  • In het Klimaatakkoord zijn geen streefwaarden opgenomen voor waterstof bestelwagens. Wel is beleid in ontwikkeling voor de stimulering van ZE-vervoer in het algemeen (115.000 in 2030). Naast batterij-elektrisch vervoer, behoort waterstof tot de ZE-vervoersopties. Rekening houdend met een aandeel van circa 10% waterstofauto’s zijn dit circa 11.500 FCEV bestelwagens in 2030. Gezien de lage aantallen FCEV voertuigen in 2021 lijkt de ambitie voor de aantallen voertuigen in 2025 en 2030 moeilijk realiseerbaar.

Aardgas

De in de bovenstaande Tabel genoemde aantallen CNG bestelwagens betreffen bestelwagens die (grotendeels) op CNG rijden. In de Nederlandse vloot zijn echter méér voertuigen aanwezig die op CNG kunnen rijden. Deze voertuigen hebben echter een grote brandstoftank voor een andere energiedrager. Uit tankpasdata waarin dergelijke voertuigen worden gemonitord blijkt dat deze voertuigen weinig op CNG rijden.

  • Het aantal CNG bestelwagens was met 2.717 stuks in 2020 klein (circa 100 meer dan een jaar geleden). De groeisnelheid vanaf 1.500 stuks in 2016 lijkt af te nemen.
  • Voor de jaren 2025 en 2030 zijn er geen streefwaarden bekend voor CNG bestelwagens.

Biobrandstoffen (hoge mixen)

Sommige fabrikanten (bijvoorbeeld PSA groep) geven toestemming voor gebruik van HVO in nieuwe Euro 5/6 dieselmotoren.

23TNO Kennisinbreng Mobiliteit voor Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2022