Vrachtwagens en trekkers (voor oplegger)
Vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) en utiliteitsvoertuigen vormen met ruim 152.000 voertuigen de op één na grootste groep bedrijfsmotorvoertuigen (circa 10%). Naast een kleine groep benzine en LNG auto’s, rijdt bijna de gehele vloot op diesel (zie Figuur 12). Ten opzichte van een jaar eerder nam het aantal vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) met ruim 2% af. In de volgende secties wordt per energiedrager gekeken naar de ontwikkelingen.
Figuur 12: Aantal actieve vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) in de Nederlandse vloot – historische ontwikkeling (RDW, 2022)
Vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) |
Meetwaarden |
||
---|---|---|---|
2019 |
2020 |
2021 |
|
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, conventioneel |
154.802 |
151.332 |
155.979 |
Vrachtwagens, conventioneel |
63.192 |
60.853 |
63.950 |
Vrachtwagens, Diesel |
61.669 |
59.349 |
62.336 |
Vrachtwagens, Benzine |
1.054 |
1.023 |
1.076 |
Vrachtwagens, LPG |
469 |
481 |
538 |
Trekkers, conventioneel |
71.975 |
70.588 |
72.968 |
Trekkers, Diesel |
71.906 |
70.536 |
72.930 |
Trekkers, Benzine |
66 |
50 |
36 |
Trekkers, LPG |
3 |
2 |
2 |
Utiliteitsvoertuig, conventioneel |
19.635 |
19.891 |
19.061 |
Utiliteitsvoertuig, Diesel |
9.126 |
19.424 |
18.592 |
Utiliteitsvoertuig, Benzine |
489 |
445 |
443 |
Utiliteitsvoertuig, LPG |
20 |
22 |
26 |
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, BEV |
173 |
203 |
255 |
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, FCEV |
5 |
9 |
15 |
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, CNG + LNG |
848 |
1.071 |
1.445 |
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, CNG |
391 |
404 |
458 |
Vrachtwagens, trekkers (voor oplegger) en utiliteit, LNG |
457 |
667 |
987 |
Conventioneel
- Conventionele aandrijvingen zijn vooralsnog dominant onder vrachtwagens en trekkers (voor oplegger): 99%. Het merendeel van het vrachtverkeer rijdt op diesel.
- Voor conventionele vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) zijn er geen streefwaarden bekend.
Elektrisch
- Eind 2021 reden er 255 elektrische vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) in Nederland. Het merendeel (99%) was volledig elektrisch. In 2019 had Simon Loos de Europese primeur om te gaan rijden met twee plug-in elektrische DAF CF vrachtwagens. Plug-in hybride vrachtwagens zouden een sleutelrol kunnen vervullen in de bevoorrading van de stad binnen ZE-zones. Door binnen de zone over te schakelen op de elektrische aandrijving kunnen emissies in dergelijke zones worden vermeden, terwijl de flexibiliteit van een diesel voertuig behouden blijft.
- Het Klimaatakkoord hanteert de ambitie van 10.000 ZE/PHEV vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) in 2030. Realisatie van dit aantal vergt een snelle groei in het aantal nieuwverkopen. Momenteel wordt vooral geëxperimenteerd (pilotfase). Regelingen zoals DKTI kunnen ertoe bijdragen dat de opschalingsfase wordt bereikt.
Waterstof
- Op dit moment rijden er nog nauwelijks waterstof vrachtwagens in Nederland. Er wordt vooral geëxperimenteerd en eerste ervaringen opgedaan.
- In het Klimaatakkoord wordt een ambitie van 3.000 vrachtwagens op waterstof in 2025 genoemd, dat lijkt momenteel wel zeer ambitieus. Het Klimaatakkoord hanteert de ambitie van 10.000 ZE/PHEV vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) in 2030. Waterstof speelt hierin ook een rol. Uitgaande van een aandeel van circa 10% van alle ZE-voertuigen in 2030, zouden mogelijk 1.000 FCEV vrachtwagens in 2030 kunnen worden verwacht. Om dit aantal te realiseren, is een snelle groei in het aantal nieuwverkopen nodig.
Aardgas
- Het aantal CNG vrachtwagens en trekkers is met 458 stuks in 2021 nog erg klein. Dit aantal is de afgelopen 4 jaar heel licht toegenomen.
- Verder rijden er in 2021 bijna 1.000 vrachtwagens en/of trekkers op LNG24. Streefwaarde van het LNG-platform is 3.500 tot 7.000 LNG vrachtvoertuigen in 2030.
Biobrandstoffen (hoge mixen)
Er zijn geen cijfers bekend over het aantal vrachtwagens en trekkers (voor oplegger) met high-blend biobrandstoffen. Trucks met Euro V/VI dieselmotoren (circa 90% van de vloot) zijn vrijgegeven voor gebruik van 100% HVO (mits het HVO voldoet aan de daarvoor voorgeschreven norm EN15940).
24Sinds 2010 zijn er door Scania, Iceco, Volvo en Mercedes 700 LNG trucks in Nederland verkocht. Hiervan zijn er nog 433 voertuigen volgens RDW in de actieve Nederlandse vloot.