Tweewielers

Op 31 december 2021 telde Nederland in totaal ruim 1,85 miljoen tweewielers, inclusief motorfietsen. Met tweewielers wordt hier de Europese L-categorie bedoeld. Deze categorie bestaat voor het grootste deel uit brom-, snor- en motorfietsen. Daarnaast bevat deze categorie ook pedelecs, brommobielen, tricycles en quads (zie ook Tabel 9). De groep tweewielers groeit meerdere jaren op rij en nam in 2021 met bijna 45.000 voertuigen toe. De groei is voornamelijk zichtbaar bij de elektrische tweewielers (snor- en bromfietsen en pedelecs), deze groep groeide van 76.000 in 2020 naar 103.000 in 2021 (+35%). Naast een kleine groep elektrische tweewielers en lichte quads op diesel, rijdt het grootste gedeelte van de vloot nog op benzine (94%).

Figuur 7 Aantal actieve tweewielers in de Nederlandse vloot

Figuur 7: Aantal actieve tweewielers in de Nederlandse vloot, aanwezig aan het einde van de in de grafiek genoemde jaren

De groep tweewielers bevat een brede groep voertuigen, (zie Tabel 9 voor de exacte verdeling):

  • Motorfietsen: Het aantal motorfietsen is al sinds 2012 vrij constant, maar neemt over de jaren heen licht toe. In 2021 is het aantal motorfietsen met circa 2% toegenomen ten opzichte van 2020.
  • Brom- en snorfietskentekens: Deze groep bestaat onder andere uit brom- en snorfietsen, brommobielen, pedelecs en quads. In 2021 is deze groep met 2,7% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De groei komt voornamelijk door de toename van ruim 22.300 elektrische brom- en snorfietsen.
  • Quads en tricycles: Dit zijn officieel geen tweewielers, maar ze vallen wel onder de Europese L-categorie voertuigen. De groep groeide tussen 2020 en 2021 met circa 8%.
Tabel 9: Aantal actieve tweewielers (bromfietskenteken en motoren) in de Nederlandse vloot motorfietsen [RDW 2020] - Bromfietskenteken [CBS, 2020] - meetwaarden

Tweewielers

Meetwaarden

2018

2019

2020

2021

Conventioneel Totaal

1.696.974

1.707.263

1.730.540

1.748.514

Diesel - Quad licht 17.170 16.785 16.404 16.715

Benzine - brom- en snorfiets en Pedelecs

1.031.308

1.034.436

1.047.991

1.050.820

Benzine - Motorfiets

622.335

629.391

638.510

651.836

Benzine - Quad & Tricycles

26.161

26.651

27.635

29.143

Elektriciteit Totaal

44.466

55.919

76.476

103.306

Elektriciteit - Brom- en snorfiets

26.804

34.633

48.729

71.042

Elektriciteit - Motorfiets

539

657

855 1.022

Elektriciteit - Pedelecs

15.441

19.080

23.184

26.606

Elektriciteit - Quad & Tricycles

1.685

2.198

3.689

4.636

In de vlootontwikkeling valt op dat tweewielers onder jongeren steeds minder populair zijn. Volgens het CBS (CBS, 2022) daalde het aantal snor- en bromfietsbezitters van 16 tot 20 jaar met 30% tussen 2012 en 2022. In maart 2010 werd het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bovenop het al bestaande theorie-examen. Daardoor moesten jongeren extra kosten maken voor een bromfietsrijbewijs. Het aantal snorfietsbezitters van 16-20 jaar nam af. Boven de 20 jaar nam het aantal snor- en bromfietsbezitters in bijna alle leeftijdsgroepen wel toe. Het is wel onzeker of de brom- en snorfietsen op naam van de gebruikers worden geregistreerd. Het is mogelijk dat deze tweewielers op de naam van bijvoorbeeld een ouder worden geregistreerd, maar in de praktijk door een jonger persoon worden gebruikt.

Conventioneel

Veruit de meeste tweewielers rijden op benzine. Er zijn geen streefwaarden voor conventionele tweewielers. Algemene observatie is dat het aantal conventionele tweewielers de afgelopen jaren ieder jaar toeneemt.

Elektrisch

Nieuwe snor- en bromfietsen zijn steeds vaker elektrisch. In de eerste vier maanden van 2022 was het aandeel nieuw verkochte elektrische brommers al meer dan 50%. In dezelfde periode van vorig jaar was dat aandeel nog 30%. Elektrische snorfietsen blijven nog licht achter met een aandeel van 43%21. Ter vergelijking, in de autosector lag het aandeel elektrische exemplaren van de nieuw verkochte wagens in 2021 op 19,8% (RVO, 2022).

Het aantal elektrische brom- en snorfietsen groeit snel en bedroeg eind 2021 in totaal 71.042 voertuigen. Eind 2021 was van alle brom- en snorfietsen die in Nederland staan geregistreerd circa 8.5% elektrisch.

Het Klimaatakkoord hanteert de ambitie om in 2025 alleen nog maar elektrische snorfietsen te verkopen (100% van alle nieuwe registraties). Daarnaast is in het Klimaatakkoord afgesproken om bromfietsen (45 km/u) met verbrandingsmotor voor 1/1/2030 uit te faseren. In dit geval zal de vloot naar verwachting groeien tot 500.000 elektrische snor- en bromfietsen in 2030. Onlangs is echter duidelijk geworden dat dit doel in strijd is met EU-regels omdat het de interne markt van de EU zou schaden22.

21Helft nieuwe bromfietsen elektrisch (RAI Vereniging)

22Verbod op verkoop snorfietsen op benzine in 2025 gaat niet door (nos.nl)