Bussen

Het aantal bussen was de afgelopen vijf jaar redelijk stabiel. In 2020 was een krimp van ruim 20% zichtbaar, dit effect is waarschijnlijk toe te schrijven aan het coronavirus. Er zijn ruim 2.000 diesel bussen als non-actief geregistreerd in 2020. In 2021 is de vloot weer toegenomen met ongeveer 500 voertuigen.

Het marktsegment bussen is in te delen in lijndienstbussen en touringcars. Lijndienstbussen omvatten ongeveer 60% van de vloot en zijn verantwoordelijk voor circa 75% van de gemaakte kilometers op Nederlands grondgebied. In jaren van economische groei neemt dit aandeel af, omdat er relatief meer kilometers met touringcars worden afgelegd (TNO-3, 2019).

Traditioneel gezien rijden bussen op diesel. Van 2008 tot 2014 was er een sterke groei in CNG bussen. Benzine en LPG bussen namen in dezelfde periode af. In de periode na 2014 is er een sterke toename in elektrische bussen te zien, hoofdzakelijk bij de lijndienstbussen. Eind 2021 reden er 1.329 elektrische bussen in Nederland. In de volgende paragrafen wordt per energiedrager gekeken naar de ontwikkelingen.

Figuur 13 Aantal actieve bussen in de Nederlandse vloot

Figuur 13: Aantal actieve bussen in de Nederlandse vloot – historische ontwikkeling (RDW, 2022)

Conventioneel

  • Conventionele aandrijvingen zijn vooralsnog dominant onder bussen: 75%. Het merendeel van de bussen rijdt op diesel (circa 5.700). Tien bussen rijden op benzine en LPG. Er is een grote afname in het aantal diesel bussen in het afgelopen jaar. Deze afname is vermoedelijk een tijdelijk effect als gevolg van het coronavirus. Omdat voornamelijk diesel voertuigen buiten actieve registratie zijn geplaatst (veel diesel touringcars) geven deze cijfers een vertekend beeld van de vloot ontwikkeling.
  • Voor conventionele bussen zijn er geen streefwaarden bekend.

Elektrisch en waterstof

  • Eind 2021 reden er 1.367 zero emissie bussen in Nederland, veelal batterij-elektrisch (1329) en 38 op waterstof. In 2030 moet volgens het Bestuursakkoord Zero OV Bus het regionale busvervoer volledig emissievrij zijn bij de uitlaat, dus 100% batterij- of waterstof-elektrisch. Lijndienstbussen omvatten 60% van de vloot, dus dan gaat het om een streefwaarde van circa 6.000 bussen in 2030. TNO nam in 2019 aan dat hiervan circa 80% (4.800) elektrisch en 20% (1.200) waterstof-elektrisch zal zijn (TNO-3, 2019).

Aardgas

  • Het aantal CNG bussen in 2021 is met krap 600 exemplaren minder dan 8% van de totale bussenvloot. Er is op dit moment geen beleid dat CNG voertuigen stimuleert.

Biobrandstoffen (hoge mixen)

Er zijn geen cijfers bekend over het aantal bussen met high-blend biobrandstoffen. Er zijn wel enkele initiatieven bekend.