Personenauto's

De grootste CO2-emissiebijdrage in het wegverkeer komt van personenauto’s. Met ruim 8,6 miljoen voertuigen vormen personenauto’s het grootste marktsegment. Dit aantal groeit al acht jaar op rij. Van deze personenauto’s was 88% eigendom van een particulier. Het aantal auto’s van particulieren nam met 3,3% toe ten opzichte van een jaar eerder, toen het aantal ook al met 1,7% toenam. Het aantal auto’s op naam van bedrijven nam met 1,2% af.

Onderstaande figuur toont de aantal actieve personenauto’s in de Nederlandse vloot met differentiatie naar energiedrager. In de volgende secties worden de ontwikkelingen op energiedragerniveau nader toegelicht.

Figuur 8 Aantal actieve personenauto’s in de Nederlandse vloot

Figuur 8: Aantal actieve personenauto’s in de Nederlandse vloot historische ontwikkeling [RDW, 2022]

Conventioneel

Conventionele aandrijvingen zijn vooralsnog dominant onder personenauto’s. Het merendeel van de personenauto’s rijdt op benzine, gevolgd door diesel. Het aantal LPG auto’s is al jarenlang dalende. Het aandeel conventionele personenauto’s in de totale vloot is afgenomen van 98,6% in 2016 naar 96,8% in 2020 en 95,7% in 2021. In Figuur 9 is de jaarlijkse toe- en afname van diesel- en benzineauto’s gevisualiseerd.

  • Tussen 2018 en 2021 is het aantal benzineauto’s in Nederland jaarlijks met ongeveer 2% toegenomen. Wel is een lichte daling zichtbaar in de snelheid waarmee de benzinevloot groeit (2,4% in 2018 en 1,9% in 2021).
  • Het aantal diesel personenauto’s is de afgelopen vier jaar ieder jaar verder gedaald. Afgelopen twee jaar is de dieselvloot met 10,6% en 9% gekrompen ten opzichte van een jaar eerder.

Figuur 9 Jaarlijkse absolute toename in benzineauto’s en afname in dieselauto’s

Figuur 9: Jaarlijkse absolute toename in benzineauto’s en afname in dieselauto’s in de periode 2018 tot 2021

Elektrisch en Waterstof

Het aantal stekkerauto’s (volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides) groeide in 2021 tot iets meer dan 371.000. In Figuur 10 is de procentuele jaarlijkse toe- en afname van elektrische en (plug-in)hybride personenauto’s zichtbaar gemaakt.

  • Tussen 2018 en 2021 is het aantal elektrische personenauto’s in Nederland flink gegroeid. In absolute aantallen is het aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen jaarlijks gegroeid: 24.000 in 2018, 62.500 in 2019, 65.000 in 2020 en 71.000 in 2021.
  • Naast het verschijnen van nieuwe stekkerauto’s, verdwenen er in de loop van 2022 ook stekkerauto’s uit het straatbeeld, onder andere door export en opname in de bedrijfsvoorraad van dealers en leasemaatschappijen;
  • Volledig elektrische auto’s waren in 2020 voor 78% in zakelijk bezit. Dit is bijna het omgekeerde van conventionele voertuigen (88% in particulier bezit). In 2021 is dit aandeel afgenomen en is 74% van de elektrische voertuigen in zakelijk bezit.
  • De groei was wel hoog onder particulieren, het aantal elektrische voertuigen op naam van particulieren is in 2021 met ruim 71% toegenomen (van 37.000 naar 63.000 voertuigen).
  • Het marktaandeel van nieuwverkopen van elektrische personenauto’s was 20,0% in 2021. Dit aandeel was vrijwel gelijk en zelfs iets lager dan in 2020 (RVO, 2022). Inclusief nieuw verkochte hybride en waterstofpersonenauto’s is het marktaandeel gestegen van 24,8% naar 29,8%.

Figuur 10 Jaarlijkse absolute veranderingen in elektrische en plug-in hybride elektrische voertuigen

Figuur 10: Jaarlijkse absolute veranderingen in elektrische en plug-in hybride elektrische voertuigen in de periode 2018 tot 2021

  • In 2018 en 2019 was het aandeel hybride elektrische voertuigen nagenoeg constant en zelfs licht gedaald. In 2020 en 2021 is het aantal nieuw geregistreerde hybride personenauto’s wel toegenomen met bijna 28.000 voertuigen.
  • De verhouding tussen particulier en zakelijk is wel veranderd:
    • In 2020 was het aantal PHEV personenauto’s in particulier bezit toegenomen met 59% en het aantal zakelijke personenauto’s met 11%.
    • Het aandeel particulier/zakelijk was in 2020 respectievelijk 61% om 39%. In 2020 is dat veranderd naar 69% particulier en 31% zakelijk.
  • Het Klimaatakkoord hanteert de ambitie om in 2030 alleen nog maar zero emissie personenauto’s te verkopen in Nederland (100% van de nieuwverkoop).
  • Het aantal waterstof personenauto’s is met minder dan 500 nog relatief laag.

Aardgas

De in Figuur 8 genoemde aantallen CNG personenauto’s betreft personenauto’s die (grotendeels) op CNG rijden. In de Nederlandse vloot zijn echter méér voertuigen aanwezig die op CNG kunnen rijden. Ze zijn in de tabel weergegeven onder de categorie dual fuel benzine aardgas. Deze voertuigen hebben echter een grote brandstoftank voor bijvoorbeeld benzine.

  • Het aantal CNG personenauto’s is relatief constant over de afgelopen drie jaar. Sinds 2017 lijkt de groei gestagneerd en er lijkt nu een dalende trend te ontstaan, met iets minder dan 3.939 stuks in 2020 en 3.820 in 2021. Het aantal is met 3% gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
  • Naast de 3.820 CNG personenauto’s (2020) zijn in het Nederlandse wagenpark nog zo’n 4.986 personenauto’s aanwezig die wel op CNG kunnen rijden, maar dat in de praktijk waarschijnlijk weinig doen.