Elektrisch

Het eerste vrachtschip van circa 90 meter dat volledig elektrisch kan varen is in 2022 in de vaart gekomen. Dit containerschip, de Alphenaar, vaart op een vaste route tussen Alphen a/d Rijn en Moerdijk met verwisselbare batterij-containers.

Het nationaal groeifonds heeft een project van €45 miljoen toegekend voor de uitbreiding naar 45 volledig elektrische schepen in 2025.

In 2019 is wel een eerste schip (SENDO shipping) in gebruik genomen met een batterijpakket van 560 kWh. Dit schip kan enkele uren elektrisch varen. Daarnaast heeft Bek & Verburg een tweetal schepen met batterijpakket, de Invotis IX en X. Deze kunnen één tot anderhalf uur volledig elektrisch varen. Verder zijn er nog enkele kleinere schepen met batterijpakket, zoals de IJveren. Het Klimaatakkoord zet in op minimaal 150 (volledig) zero-emissie schepen in 2030, waarvan 100 met batterij elektrische aandrijving en 50 met waterstof elektrische aandrijving.