Gasvormig

Beschikbaarheid

Er is op het moment van rapportage een groot aanbod aan CNG bussen [NGVA Europe, 2019]35. Vrijwel iedere busfabrikant op de Europese markt biedt CNG bussen aan. Het aanbod is stabiel.

Het aanbod LNG bussen is met drie modellen in Europa nog steeds klein en ook niet echt gericht op het openbaar vervoer. Sinds 2019 heeft Scania twee nieuwe touringcar-modellen geïntroduceerd. Solbus heeft haar aanbod teruggebracht van twee naar één model, een 18 meter bus voor stedelijk-regionaal vervoer.

Betaalbaarheid en functionele specificaties

Selectie bus gasvormig

De TCO wordt berekend voor een 12 meter CNG bus (met CNG en bio-CNG). De beschikbaarheid van LNG bussen is klein. In Nederland rijden geen LNG bussen [RR-SBM, 2020]. De Mercedes-Benz Citara (G) NGT dient als representatief voertuig voor CNG. Aannames over aanschaf en verbruik volgen hieronder.

Tabel 22: representatieve bus gasvormig
Eenheid Diesel
Merk en model Van Hool A330
Uitvoering 12m stadsbus/streekbus (2 assen)
Actieradius Km Circa 400 km (bij een tankinhoud van 38,2 kg en een verbruik van ca. 8 kg/100km)
Laad-/vultijd Mins 8 mins (bij vulsnelheid van 1,5 kg/min)
Vervoerscapaciteit #zitplaatsen / # staanplaatsen / #rolstoelplaatsen Totaal circa 75 (29 / 46-49 / 2)

De volgende observaties kunnen worden gemaakt:

  • De actieradius van de CNG bus is typisch iets geringer dan van een dieselvariant.
  • De laad-/vultijd is vergelijkbaar met diesel.
  • Ook de vervoerscapaciteit is vergelijkbaar met diesel.

Resultaten

Figuur 40 laat eveneens de kilometerkosten zien voor een 12 meter bus op CNG en bio-CNG (in vergelijking met de 12 meter bussen op overige energiedragers). De volgende observaties zijn te maken:

  • De TCO van een CNG bus is vergelijkbaar met diesel. De aanschafkosten voor het voertuig zijn circa € 40.000 hoger en ook de onderhoudskosten zijn iets hoger, maar de investeringskosten worden over het algemeen terugverdiend door de lagere brandstofkosten. De kosten voor verzekering en MRB zijn relatief laag.
  • Rijden op bio-CNG is iets duurder als gevolg van de hogere brandstofkosten, maar op de totale TCO scheelt het maar 15% ten opzichte van diesel.
  • Vanwege fiscale voordelen (bijvoorbeeld voor de Duitse en Zwitserse Maut-regeling, zie paragraaf 2.3.12) kan de TCO van een voertuig op CNG of LNG toch gunstiger uitpakken dan die van een vergelijkbaar dieselvoertuig.

35Sinds 2019 publiceert de Natural Gas Vehicle Association (NGVA) geen CNG/LNG voertuigcatalogus meer voor Europa. Hierdoor is onzeker of het aantal beschikbare CNG-/LNG-bussen in 2020 nog hetzelfde is als in 2019. De aanname is dat het aantal modellen stabiel is gebleven.